Nederlandse maatschappijen maken het consumenten nog steeds te moeilijk om hun geld terug te krijgen voor een geannuleerde vlucht, zo concludeert de consumentenbond na een onderzoek.
EU
Het niet terugbetalen van reizigers van wie de vlucht is geannuleerd is in strijd met Europese wetgeving. Niet alleen de ticketkosten moeten worden terugbetaald, maar ook alle extra’s zoals boekingskosten, bagage en stoelselectie.
Vergoeding
Veel Nederlandse maatschappijen geven nog steeds geen geld terug voor vluchten van voor 15 mei, terwijl ze dit wel verplicht zijn. Transavia zou passagiers pas geld terug geven als de vlucht na 3 juni gepland stond.
Verzetten
Volgens een Europese verordening moeten reizigers geannuleerde vluchten kosteloos kunnen verzetten. Een eventueel tariefverschil mag daarbij niet aan de klant worden doorberekend. In Nederland houdt volgens de consumentenbond alleen de KLM zich aan deze regel.
Goed beleid
Naast de maatschappijen die zich niet aan de regels houden, zijn er ook bedrijven die zich er heel correct aan houden. De consumentenbond noemt Alitalia, British Airways, Easyjet, Vueling en Norwegian als maatschappijen die hun klanten volgens de regels terugbetalen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.