Transavia bestaat uit twee maatschappijen. Over hoe beide het afzonderlijk doen, wordt niet zoveel over naar buiten gebracht. Up in the Sky zocht uit hoe het zit.
Niet één
Transavia en Transavia France, naar buiten toe treden ze als één airline op, met één website en één merk. Toch is het niet één. Transavia (afgekort tot HV) is voor 100 procent eigendom van KLM. Transavia France is voor 96 procent van Air France en voor 4 procent van Transavia (Nederland).
Passagiers
In 2019 vervoerde de lagere kostenmaatschappij van Air France-KLM 16,5 miljoen passagiers. Dat was bijna 5 procent meer dan het jaar ervoor. De Nederlandse tak nam daarbij ruim 9 miljoen reizigers voor haar rekening, zo laat een woordvoerder van de maatschappij aan Up weten. Transavia France, met de afkorting TO, vervoerde dus iets meer dan 7 miljoen mensen.
Vloot
De Nederlandse vloot bestaat momenteel uit 42 toestellen, Alle 737’s. Daarmee vliegt men naar 114 bestemmingen. Ook in Frankrijk worden Boeings gebruikt, veertig stuks om precies te zijn. Er worden 79 bestemmingen bediend. Er is één overlappende route van de twee Transavia’s. Die tussen Amsterdam en Parijs Orly. Voor de crisis werd twee keer per dag tussen beide steden gevlogen. Netjes één om één verdeeld tussen TO en HV.
Hogere ticketprijs
Meer passagiers zorgt natuurlijk voor meer omzet. Ook lijkt de gemiddelde ticketprijs in Nederland (flink) hoger te liggen. Uit de jaarcijfers van Air France-KLM blijkt namelijk dat onder Nederlandse passagiers twee keer zoveel omzet gegenereerd wordt.
Twee keer zoveel uit Nederland
De omzet in 2019 die vanuit de Benelux kwam bedroeg iets meer dan een miljard euro. Vanuit Frankrijk kwam er net geen half miljard euro binnen. Helemaal 1-op-1 is het niet te vergelijken, want iemand uit Nederland kan een ticket bij Transavia France kopen natuurlijk. Maar in grote lijnen zet Transavia dus twee keer zoveel om als Transavia France, bij 29 procent meer passagiers.
Codeshare Delta
In totaal zette Transavia 1,7 miljard euro om. Frankrijk en de Benelux zijn samen goed voor 1,5 miljard. Klanten uit de rest van Europa droegen 184 miljoen euro aan de omzet bij. Een ‘Europese airline’ is Trans dus nauwelijks te noemen, met 10 procent van de omzet uit andere landen dan waar de bases zijn. Uit de rest van de wereld kwam nog eens 51 miljoen euro. Noord-Amerika is daar weer de grootste van, waarschijnlijk door de codeshare met Delta. Op plek twee van de rest van de wereld staat Afrika. Transavia heeft daar een (flink) aantal bestemmingen.
Bestemmingen
In de jaarcijfers wordt ook nog een grove opdeling gemaakt naar bestemming gerelateerd aan de omzet. Niet verbazeningwekkend vliegt bijna iedereen binnen Europa. Van de 1,7 miljard omzet komt 1,6 binnen om naar een Europese bestemming te vliegen.
Weinig naar Frankrijk
Wat wel opvallend is, is dat er bijna geen omzet is op Franse bestemmingen. Slecht 23 miljoen werd er door klanten uitgegeven om naar een Franse bestemming te vliegen. Tenslotte werd 129 miljoen uitgegeven om in Afrika te komen. Cijfers naar de Benelux of Nederland zijn niet bekend.