De COVID-19-crisis zou er weleens kunnen zorgen dat een grote groep reizigers het vliegtuig inwisselt voor de trein. Dat schrijft Zakenbank UBS op basis van een enquête onder duizend mensen.
Schone lucht
Consumenten en overheden worden steeds meer bewust van milieu-effecten als het om reizen gaat. “De COVID-19-uitbraak laat niet alleen zien wat schone lucht betekent en hoe er gewerkt kan worden zonder te reizen, maar ook dat een schonere omgeving en gezondere mensen beter bestand zijn tegen ziekten”, aldus UBS.
Omslag
UBS verwacht dat een deel van geld dat toegezegd was om de wereld schoner te krijgen nu naar het ondersteunen van bedrijven gaat. De ‘zero carbon’-doelstellingen voor 2050 worden naar verwachting niet losgelaten. Consumenten zullen niet snel voor (veel) meer reistijd kiezen. Dus de omslag van vliegtuig naar trein zal vanuit de overheid moeten komen.
Snel
Met name in Europa en China verwacht de zakenbank een grote toename in de snelle treinverbindingen. De groei in Europa is afgelopen jaren al significant geweest met een jaarlijkse toename van 15 procent aan materieel.
Alleen al in Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland samen is er de komende tien jaar ruimte voor 800 extra treinen met een extra omzet van 40 tot 60 miljoen euro.
Verbindingen
De grootste kansen zijn er voor Frankrijk en Spanje op de korte termijn. Deze landen willen de markt nog dit jaar liberaliseren. UBS verwacht als een resultaat dat er meer verbindingen, frequenties en lagere prijzen komen. De harmonisatie van verschillende systemen is bijna voltooid. Dat is een voorwaarde om verdere groei te hebben.
Lessen van China
China heeft het langste en een van de meest geavanceerde hogesnelheidsnetwerken ter wereld. Het land is nog maar vijftien jaar geleden begonnen met het ontwikkelen ervan. Er zijn drie lessen voor Europa volgens UBS:
- Vele jaren van verlies
- Ticketprijzen zijn laag
- Switch van vliegtuig naar trein is evident. Op bijvoorbeeld de Peking-Shanghai route nam het aantal reizigers per vliegtuig af na opening van de treinverbinding.
De trein in
De impact van de trein is flink, schat UBS. De bank verwacht dat de luchtvaart tot en met 2028 niet groeit. Jaarlijks zullen 200 toestellen wereldwijd minder nodig zijn. Die mensen stappen allemaal de trein in.