fbpx
MilitairNieuwsProfessional

US Navy bespaart op Super Hornets met oog op opvolger

De Amerikaanse Marine overweegt minder F/A-18E/F Super Hornets te bestellen. Voornaamste reden hiervoor is om geld uit te sparen voor de opvolger van de Super Hornet, zo schrijft DefenseNews.

Uitgespaard

Oorspronkelijk zouden er tussen 2022 en 2024 nog 36 Super Hornets worden besteld. Door deze toestellen niet aan te schaffen, kan 4,5 miljard USD worden uitgespaard. Dit bedrag kan dan worden ingezet voor de ontwikkeling van de opvolger van de Super Hornet. Deze wordt voorlopig aangeduid als F/A-XX of ‘Next Generation Air Dominance’ (NGAD).

Ontwikkeling

Nu de budgetten steeds meer onder druk staan, is de vraag of er wel genoeg geld is om een compleet nieuw gevechtsvliegtuig te ontwikkelen. De kans is aanwezig dat de F/A-XX een doorontwikkeling gaat worden van de F-35, zo zei een analist en voormalig marine-officier tegen DefenseNews. “Ook moet de US Navy meer inzetten op onbemande toestellen. De Boeing MQ-25 wordt nu getest als onbemand tanktoestel, maar zou kunnen worden doorontwikkeld voor verkennings- en aanvalstaken.”

Beschikbaar

Ook vanuit een andere hoek klinken kritische geluiden. Volgens Amerikaanse Congresleden heeft de marine eigenlijk al een tekort aan inzetbare gevechtsvliegtuigen, onder meer vanwege een moderniseringsprogramma voor de Super Hornets. Als die vanaf 2030 aan vervanging toe zijn, is het maar de vraag of de opvolger dan al beschikbaar is. De laatste Super Hornet zou eigenlijk in 2015 worden afgeleverd, maar vanwege vertragingen in het F-35 programma werden extra Super Hornets besteld.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button