De Franse regering heeft een reddingsplan van 15 miljard euro gepresenteerd voor de Franse luchtvaartindustrie. Hiermee moeten bedrijven gered worden om banen te behouden.
Fonds
Het pakket omvat onder andere een investeringsfonds vanaf 500 miljoen euro met een streefbedrag van 1 miljard om de ontwikkeling van middelgrote leveranciers te stimuleren en 300 miljoen euro andere steun om onderaannemers te helpen fabrieken te moderniseren.
Investering
Frankrijk zal ook gedurende drie jaar 1,5 miljard euro investeren om onderzoek naar nieuwe milieuvriendelijke luchtvaarttechnologie te ondersteunen, waarvan 300 miljoen dit jaar beschikbaar zal zijn. Ook zullen de leveringen van bestaande bestellingen voor tankers en andere militaire zaken bij Airbus naar voren worden gehaald om de bouwer te steunen.
Stagnatie
Minister van Financiën Bruno Le Maire wil met dit plan ‘de stagnatie in de sector ten opzichte van China en de Verenigde Staten vermijden’. De pandemie heeft volgens hem de groei in de Franse luchtvaartsector stopgezet.
Air France
Niet alle punten uit het reddingsplan zijn nieuw, zo werd eerder al bekend dat Air France met 7 miljard euro gesteund zal worden. Dit financieringsplan bestaat uit twee leningen en is bedoeld voor zowel de holding Air France-KLM als Air France en dochterbedrijven zelf. Het bedrag van de lening voor Air France is 4 miljard euro en wordt verstrekt door een vereniging van 9 banken. Daarbij stelt de Franse overheid zich voor 90 procent garant. Het is de bedoeling dat de lening binnen 12 maanden wordt terugbetaald, al kan de holding deze loopduur met één of twee jaar verlengen Air France-KLM krijgt een lening van 3 miljard euro, welke wordt verstrekt door de Franse staat als aandeelhouders van het bedrijf.