De luchtvaart start weer op na de COVID-19-uitbraak. Eindelijk kan er weer een klein beetje geld verdiend worden. Essentieel is dan wel dat mensen weer een ticket boeken.
Kleine ruimte
Hoe je het ook wendt of keert: in een vliegtuig zit je met heel veel mensen in een kleine ruimte. Goede filters of niet: veel mensen vinden het niet prettig of zelfs beangstigend. Je zit met je ellebogen tegen degeen naast je aan. En als iemand achter je hoest of niest schrik je je rot. “Die mondkapjes zijn eigenlijk ook alleen maar een farce”, denk je.
Metalen buizen
Hoe krijgen maatschappijen weer die enorme aantallen passagiers hun metalen buizen in? De industrie moet passagiers geruststellen dat de kans het virus op te lopen minimaal is. ICAO heeft daarom richtlijnen opgesteld.
Beperkt
De cateringservice wordt zoveel mogelijk opgeschort. Handbagage mag bijna niet meer mee aan boord, dat wordt dus wachten bij de bagagebanden. Toiletgebruik wordt zoveel mogelijk beperkt. Passagiers moeten (nog) tijdig(er) aanwezig zijn op het vliegveld. Langere boarding-tijden. En natuurlijk gezichtsmaskers op.
Rot-reis
Al met al een rot-reis dus. In economy, en al helemaal als je een duurbetaalde business classstoel hebt. Dat bleek wel uit onze proef op de som van het nieuwe reizen.
Auto ook leuk
Met alle maatregelen zal het minder aantrekkelijk zijn ‘even een weekendje’ Rome te boeken. Met de auto naar Parijs is ook leuk. En juist de Europese vluchten en de plezier reizigers waren in 2019 de overgrote groep Schiphol-gebruikers.
Twee kwaden
Maatschappijen zullen moeten schipperen tussen twee kwaden. Wat concessies doen op maatregelen betekent een comfortabelere reis. Maar concessies betekent ook minder mensen in het vliegtuig.
Middenweg
Een aantal maatschappijen kiest voor een middenweg: de middelste stoel vrijlaten. Er zit dan nog steeds geen meter (WHO-standaard) tussen, laat staan de Nederlandse anderhalve meter. Toch scheelt het aanzienlijk. Relatief veilig en relatief veel comfort. Uiteraard is er een groot nadeel: Eenderde minder betalende klanten.
Niet terug
Waar de maatschappij ook voor kiest: die Europese plezierreiziger, waar het overgrote deel van de luchtvaart op draait, is voorlopig niet terug in de getalen van voor de crisis. En de andere belangrijke groep: de zakenreiziger die de dure businessclass-stoel koopt: die zal waarschijnlijk veelal Zoom gebruiken de komende tijd.