Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Elektrische Pipistrel Europees gecertificeerd
Duurzaamheid

Elektrische Pipistrel Europees gecertificeerd

Door Remco de Wit10 juni 2020, 19:52Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Copyright Pipistrel
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA)heeft donderdag de Pipistrel Velis Electro gecertificeerd. Het is het eerste volledig elektrische vliegtuig dat nu officieel is goedgekeurd. De tweezitter is primair bedoeld voor de pilotenopleiding. De EASA-certificering is een belangrijke mijlpaal en maakt de weg vrij voor een duurzame, emissievrije luchtvaart: niet alleen schoner, maar ook stiller en zuiniger. Bovendien worden de onderhoudskosten drastisch verlaagd. De certificering heeft bijna drie jaar in beslag genomen.

Stiller

Met een geluidsniveau van 60 decibel is de Velis Electro stiller dan andere vergelijkbare vliegtuigen. De aandrijflijn is volledig vloeistofgekoeld, inclusief de batterijen, en heeft als onderdeel van het certificeringsproces aangetoond dat het bestand is tegen storingen, thermische uitval van de batterij en crashbelastingen. De Velis Electro kan vliegen in koude, hitte en regen. Het toestel kan ruim 50 minuten in de lucht blijven (plus reserve).

Copyright Pipistrel

Batterijen

De 6,47 meter lange Velis Electro is afgeleid van de Pipistrel Virus SW 121. Het toestel is uitgerust met een elektromotor, die de Sloveense fabrikant heeft ontwikkeld met partners EMRAX en EMSISO. De motor levert 57,6 kW en is verbonden met een driebladige composieten propeller. Twee batterijen zorgen voor de stroom. Eentje bevindt zich in de neus van het vliegtuig en de tweede achter de cabine. In geval van een batterijstoring wordt de defecte batterij automatisch losgekoppeld van het systeem. Een enkele batterij kan zelfstandig worden gebruikt en heeft voldoende vermogen om klimmen en voortzetten van de vlucht te ondersteunen.

Copyright Pipistrel

Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Industrie Pipistrel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025

De vliegende start van een Transavia-captain

08/11/2025

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?