• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

    30/09/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    JetBlue: ‘KLM moet slots afstaan’

    29/09/2023

    Zo ziet de capaciteit van Schiphol er volgend jaar uit

    29/09/2023
  • Achtergrond

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023
  • Editors’ choice

    Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

    30/09/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Elektrische Pipistrel Europees gecertificeerd
Duurzaamheid

Elektrische Pipistrel Europees gecertificeerd

Remco de WitBy Remco de Wit10/06/2020Updated:10/06/20202 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Copyright Pipistrel
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA)heeft donderdag de Pipistrel Velis Electro gecertificeerd. Het is het eerste volledig elektrische vliegtuig dat nu officieel is goedgekeurd. De tweezitter is primair bedoeld voor de pilotenopleiding. De EASA-certificering is een belangrijke mijlpaal en maakt de weg vrij voor een duurzame, emissievrije luchtvaart: niet alleen schoner, maar ook stiller en zuiniger. Bovendien worden de onderhoudskosten drastisch verlaagd. De certificering heeft bijna drie jaar in beslag genomen.

Stiller

Met een geluidsniveau van 60 decibel is de Velis Electro stiller dan andere vergelijkbare vliegtuigen. De aandrijflijn is volledig vloeistofgekoeld, inclusief de batterijen, en heeft als onderdeel van het certificeringsproces aangetoond dat het bestand is tegen storingen, thermische uitval van de batterij en crashbelastingen. De Velis Electro kan vliegen in koude, hitte en regen. Het toestel kan ruim 50 minuten in de lucht blijven (plus reserve).

Copyright Pipistrel

Batterijen

De 6,47 meter lange Velis Electro is afgeleid van de Pipistrel Virus SW 121. Het toestel is uitgerust met een elektromotor, die de Sloveense fabrikant heeft ontwikkeld met partners EMRAX en EMSISO. De motor levert 57,6 kW en is verbonden met een driebladige composieten propeller. Twee batterijen zorgen voor de stroom. Eentje bevindt zich in de neus van het vliegtuig en de tweede achter de cabine. In geval van een batterijstoring wordt de defecte batterij automatisch losgekoppeld van het systeem. Een enkele batterij kan zelfstandig worden gebruikt en heeft voldoende vermogen om klimmen en voortzetten van de vlucht te ondersteunen.

Copyright Pipistrel

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Industrie Pipistrel
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Related Posts

Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

30/09/2023Redactie

‘Op hol geslagen’ Dash 8 op Malta Airport

30/09/2023Redactie

Ryanair schrapt vluchten vanwege problemen bij Boeing

29/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

30/09/2023

‘Op hol geslagen’ Dash 8 op Malta Airport

30/09/2023

Vliegen is zoveel meer

30/09/2023
Populair

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?