De Europese Unie is akkoord gegaan met een verzoek van de luchtvaartbranche om het CO2-doel te versoepelen. Dat doel is door de Verenigde Naties vastgelegd in de CORSIA-regeling (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation).
CO2
In 2016 werd door 193 landen binnen ICAO, de luchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, besloten dat er vanaf 1 januari 2021 CO2-neutrale groei moet zijn. De CO2-uitstoot moet dan bijvoorbeeld worden gecompenseerd met duurzame projecten. In 2018 koos ICAO als basislijn de gemiddelde uitstoot van 2019 en 2020. Maar dat gemiddelde valt nu lager uit dan verwacht omdat veel vliegtuigen aan de grond staan.
Referentieperiode
Daarom is nu het besluit genomen om deze referentieperiode aan te passen. Die periode bepaalt namelijk de doelstelling die de maatschappijen vanaf 2021 moeten halen. Alle uitstoot die boven dat niveau ligt, moet worden gekocht via emissiehandel. Het plan is nu om uit te gaan van de gemiddelde uitstoot van alleen 2019. De Europese Unie is bang dat maatschappijen uit de pilot stappen als deze referentieperiode niet wordt aangepast. Het is nu namelijk nog vrijwillig, maar van 2027 moet het verplicht worden.
Aanpassing
“De EU staat volledig achter CORSIA als het multilaterale mechanisme om de internationale luchtvaartemissies te compenseren en de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het aanpassen van de basislijn is cruciaal om een vergelijkbaar ambitieniveau voor de regeling te behouden en de betrokkenheid van ICAO-staten bij de CORSIA-proeffase, rekening houdend met de uiterst moeilijke omstandigheden die de pandemie voor het internationale luchtverkeer heeft veroorzaakt”, Oleg Butkovic, de Kroatische minister van Zee, Vervoer en Infrastructuur en voorzitter van de Raad van de Europese Unie.
Pilot
De pilotfase van CORSIA start in 2021. Iedere drie jaar wordt het systeem geëvalueerd. De eerste evaluatie staat gepland voor 2022.