GroenLinks bereidt een initiatiefwet voor waarmee nachtvluchten verboden moeten worden. De partij wil hiermee de hinder van Schiphol beperken. GroenLinks geeft aan dat verschillende partijen achter het voorstel staan.
Luchthavens
Vergeleken met andere internationale luchthavens mogen vanaf Schiphol ‘s nachts relatief veel vluchten worden uitgevoerd. “Momenteel heeft Schiphol een vergunning voor 32.000 nachtvluchten, bijna 90 per nacht. Met Schiphol concurrerende vliegvelden zoals Frankfurt kennen al zo’n verbod en in Londen en Parijs mogen jaarlijks slechts 5000 nachtvluchten vertrekken of landen.”
Omwonenden
Het verbieden van de nachtvluchten zou volgens GroenLinks de overlast voor omwonenden flink kunnen beperken. “Honderdduizenden mensen hebben last van Schiphol. En de nachtvluchten vinden zij het allerergst. Het is zo makkelijk om daar een einde aan te maken en ik ga er alles aan doen om deze wet door de Kamer te loodsen”, aldus GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger.
Alternatief
Een groot deel van de nachtslots op Schiphol wordt gebruikt voor vrachtvluchten. Aangezien er voor luchthavens als Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt voldoende nabijgelegen alternatieven zijn, zijn er minder nachtvluchten naar de luchthavens nodig. Voor een vrachtvlucht is Maastricht het meest voordehandliggende alternatief voor Schiphol, maar ook de Limburgse luchthaven kan niet ongeremd groeien.