CoronaCorona gevolgen maatschappijenIndustrieKLMNL nieuwsOverig nieuwsProfessional

FNV: te weinig aandacht arbeidsrelaties bij staatssteun KLM

Vakbond FNV is het op de hoofdlijnen eens met de voorwaarden voor de garantstelling en directe lening aan KLM, maar vindt dat er te weinig aandacht uitgaat naar duurzame arbeidsrelaties.

Lastenverdeling

“Wij zijn niet te spreken over de verdeling van de lasten. Die drukken nu onevenredig zwaar op de schouders van de medewerkers. Uit de kamerbrief maken wij op dat de overheid alle KLM-ers die meer dan 36.500 euro per jaar verdienen, wil korten”, zegt Jan van den Brink, FNV-bestuurder luchtvaart.

Modaal

De bond zegt dat er bij KLM veel mensen werken die een modaal inkomen verdienen en zwaar werk doen in ploegendienst. De onregelmatigheidstoeslag voor de ploegendienst is volgens FNV een compensatie voor de zware fysieke ongemakken daarvan. “Daarom moet de onregelmatigheidstoeslag die deze werknemers verdienen, buiten de definitie van modaal worden gehouden. Bovendien vinden wij dat de grens een stuk hoger zou moeten liggen dan een maandsalaris van 2.816 euro, voordat er überhaupt sprake kan zijn van een loonoffer”, aldus Van Den Brink.

Loonoffer

Ook voor cabinebond CNV is dit een heikel punt. Er zijn bij de voorwaarden eisen gesteld voor al het personeel. Het gaat onder andere om een reductie van 15 procent op beïnvloedbare kosten en tenminste 20 procent bezuinigingen op salarissen vanaf drie keer modaal. “Het loonoffer blijft echter niet beperkt tot de eerder door de overheid genoemde sterkste schouders, maar zal nu ook de middeninkomens raken”, zegt VNC.

Klappen

“Kortweg betekent dit dat cabinepersoneel aan twee kanten harde klappen zou kunnen krijgen als de Tweede Kamer hier aanstaande dinsdag mee akkoord gaat”, vervolgt de cabinebond. “De ‘beïnvloedbare kosten’ kunnen bij het cabinekorps namelijk niet anders dan uit de arbeidsvoorwaarden worden gehaald. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij het kantoordomein waar bezuinigingen op beïnvloedbare kosten plat gezegd ook kunnen komen uit het inkrimpen van kantoren, voorraden, leaseauto’s en inhuur van externe adviseurs en andere reductie in overheadkosten zonder dat er perse op de arbeidsvoorwaarden wordt ingeleverd.”

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/