fbpx
ColumnColumn GoofLiefhebberNaast het nieuwsOpinie

Hoe snel het mis gaat | Column Goof

Precies vandaag, maar dan veertien jaar geleden was ik getuige van een crash. Ik zie het nog voor me. Kun je nagaan wat een diepe indruk zoiets maakt.

De trike volgt een vreemd, druppelvormig traject na de take off. Volgt niet het circuit, maar keert met een grote linkerboog terug naar de baan. Een technische storing lijkt het niet te zijn, want het toestel heeft een flinke snelheid en lijkt – op het oog – goed bestuurbaar. Was het motorstoring, dan maakte de piloot trouwens een grove fout: bij een storing in de start dien je rechtuit te landen, binnen twee keer vijftien graden van je koers.

Het lijkt eerder op totale desoriëntatie van de piloot. Hij lijnt ook niet op, maar landt diagonaal. Snijdt de baan onder en vreemde hoek aan, landt hard op drie wielen, en vliegt dan plots over de kop. Zo te zien in een greppeltje aan de andere zijde de baan. De vrouw naast me in het restaurant slaat de handen voor de ogen. Mannen rennen er heen. Een felle brand breekt uit, plotseling.

Gelukkig herkent iemand met een verrekijker even later de piloot, staand, temidden van het groepje. En de rust daarginds doet vermoeden dat er geen sprake is van persoonlijke ongelukken. Gelukkig.

Wat valt je als toeschouwer op? De snelheid van de gebeurtenissen! Een crash wordt doorgaans uitgebreid besproken en bediscussieerd. Daardoor krijg je wel eens de indruk van een rustig verloop van logisch op elkaar volgende gebeurtenissen.

Als getuige (en dat ben je niet vaak) valt me nu op: het gebeurt in een handenklap. Zó vliegt er een trike op een mooie, zonnige zondagmiddag, zó is er een brandende puinhoop van kunststof, tentstokken en zeildoek.

Zo gaan crashes. Voornamelijk razendsnel.

Goof Bakker

Additional fact

Lezer Peter uit Luxemburg reageert: “Ik was (helaas) getuige van meerdere crashes en kan het alleen maar beamen, het gaat snel! Was bij de crash van KLC Saab PH-KSI. Zeg tegen mijn collega-spotter: wat doet die Saab raar en fractie van een seconde later zagen we een explosie en dat was het, daarna alleen stilte. Of tijdens de Aerosalon in Parijs in 1999, een Sukhoi komt te laag uit een manouvre, we horen twee knallen van de ejection seats, vuurbal en het voorbij was het. Alles gebeurt in een paar seconden maar er wordt nog jaren over gepraat!”

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button