Air Namibia houdt alle vliegtuigen aan de grond nadat het onvoldoende financiering heeft kunnen verkrijgen om solvabel te blijven. De vlieglicentie is ongeldig verklaard, zo meldt het Namibische ministerie van Transport.
Vloot
De maatschappij vliegt met tien vliegtuigen op continentale routes en één internationale route. Er werken bijna 800 medewerkers. Qua financiering is er 8 miljard Namibische dollar nodig om overeind te blijven, maar in de laatste maand ontving de airline daar slechts een tiende van.
Licentie
De intrekking van de vlieglicentie betekent dat het verboden is om commerciële vluchten uit te voeren. Evacuatie- en repatriëringsvluchten mogen nog wel uitgevoerd worden onder een andere licentie, die geldig is voor de duur van de noodtoestand omtrent corona.
Financieel
Al voor de coronasituatie ging het financieel niet goed bij Air Namibia. Zo staat er nog een lening open van 12,3 miljoen euro bij het inmiddels failliete Belgische bedrijf ChallengeAir. Dit bedrijf diende bij de Namibische rechtbank een verzoek in tot liquidatie van Air Namibia.
Overheid
In oktober 2019 probeerde de maatschappij miljoenen euro’s van de Namibische overheid los te peuteren. Minister van Financiën Calle Schlettwein wees dat af met het argument dat Air Namibia in de afgelopen 29 jaar nog nooit heeft bijgedragen aan de schatkist, omdat er nooit winst is gemaakt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!