ILT houdt in juli en augustus interventiegesprekken met KLM, Corendon, Transavia en TUI. Zij moeten de vliegtickets sneller terugbetalen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport na onderzoek naar het voucherbeleid van de afgelopen maanden. Eerst gaven de maatschappijen nog niet de mogelijkheid om het geld terug te vragen, maar inmiddels hebben zij hun beleid wel aangepast, conform de Europese wetgeving.
Terugbetaling
Passagiers hebben weer de keuze tussen terugbetaling van de ticketprijs, een vervangende vlucht of een voucher. Passagiers die onvrijwillig een voucher hebben ontvangen, krijgen alsnog hun geld terug. Aandachtspunt vormt nog wel de termijn van terugbetaling. Volgens de regels moeten luchtvaartmaatschappijen binnen zeven dagen terugbetalen. “Vanwege corona is het aantal verzoeken voor terugbetaling zo uitzonderlijk hoog dat terugbetaling binnen deze termijn praktisch niet haalbaar is”, zegt ILT.
Interventie
In juli en augustus worden interventiegesprekken gehouden met de maatschappijen om afspraken te maken over een redelijke terugbetalingstermijn. Deze gesprekken zijn niet vrijblijvend. Luchtvaartmaatschappijen die na een waarschuwing de afspraken niet naleven, krijgen van de ILT een ‘herstelsanctie’ in de vorm van een dwangsom.
Onderzoek
In het onderzoek keek de ILT naar de handelswijze van tien luchtvaartmaatschappijen die vanwege de uitbraak van het coronavirus en kabinetsmaatregelen vluchten annuleerden. Lufthansa, British Airways, easyJet, Ryanair en Delta Air Lines gaven passagiers wel direct de keuze tussen een refund of een voucher.
Vueling
De naleving van de regels door Vueling wordt nog nader onderzocht. De maatschappij geeft aan dat reizigers de keuze krijgen tussen het geld terug of een omboeking, maar volgens ILT schetsen meldingen en klachten een ander beeld. Ook met Vueling zal een interventiegesprek worden gevoerd.