Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Verdeel en heers | Column Giel Jan
Column

Verdeel en heers | Column Giel Jan

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek23/07/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Anderhalve week geleden gaf deze site – waarschijnlijk per ongeluk – een perfecte samenvatting van hoe het er in de luchtvaart de afgelopen weken aan toe gaat. Donderdag 9 juli jl. ging ik koppensnellend door de hoofdpagina van Up in the Sky en zag het volgende:

Aan de ene kant positieve berichten:

“AirBaltic kondigt zomerschema 2021 aan: 21 procent meer routes dan dit jaar”

“Ethiopian schaalt netwerk op”

Maar aan andere kant ook:

“Air Namibia houdt alle vliegtuigen aan de grond”

“Air Mauritius zoekt kopers voor vijf toestellen”

“United Airlines stuurt ontslagwaarschuwing naar 36.000 medewerkers”

En ook dichter bij huis wisselvallige berichten:

“Nederland stelt inreisverbod Servië en Montenegro opnieuw in”

“Finland schrapt quarantainemaatregel voor Nederlanders en Belgen”

Zulke uitschieters in goed en slecht nieuws in één oogopslag!

Afbeelding met schermafbeelding

Automatisch gegenereerde beschrijving

De onderstaande Market Recovery Map van TNMT.com laat hetzelfde wisselvallige beeld zien. Deze site is een initiatief van de Lufthansa Innovation Hub en een aanrader voor iedereen die analyses over de impact van de Coronacrisis graag in harde cijfers ziet.

Wanneer ik deze grafiek bekijk vraag ik mij vooral af welke luchtvaartmaatschappijen het meeste last of het meeste profijt hebben van de recente ontwikkelingen. Europa lijkt grotendeels de goede kant op te gaan. Bij carriers als Ryanair, easyJet en Transavia zal het vertrouwen groeien dat de grootste klap achter rug is. Ook Wizzair met de vele Europese bestemmingen, plus hun recent opgestarte avontuur richting de Golfstaten, zal blij zijn met deze trends.

Voor diegenen die KLM op de voet volgen – het leeuwendeel van de lezers van deze site vermoed ik – geeft de grafiek ook een erg interessant beeld. Aan de ene kant staan er in het onderste rode deel van de grafiek een aantal belangrijke intercontinentale bestemmingen. Aan de andere kant lijken de Schotse en Scandinavische olie-gehuchten zoals Aberdeen, Ålesund en Kristiansund (belangrijke money makers voor de KLM) weer goed toegankelijk. Echter, hoeveel tickets Amsterdam – Ålesund gaat KLM als network carrier verkopen wanneer het slechts beperkt mogelijk is om vanuit een intercontinentale bestemming naar Amsterdam te komen? Is de intracontinentale vraag hoog genoeg om weer profijtelijk vluchten te kunnen uitvoeren?

Zoals uit de recent gepubliceerde Luchtvaartnota blijkt, wil het kabinet dat KLM en Schiphol nog meer nadruk gaan leggen op network carrier functie. Meteen kwam er bijval vanuit de Tweede Kamer door het opperen dat daarmee nu een einde kan worden gemaakt aan de gehate Europese vakantievluchten. Volgens sommige politici geven die Nederland weinig economisch gewin, dus moeten ze geschrapt worden. Dat klinkt in theorie leuk, welk land wil nou niet als spin in het web van globalisering opereren, maar het verengt wel het businessmodel van Schiphol en KLM. Voor een goed lopend hub-and-spoke model heb je, buiten homebase Amsterdam, twee bestemmingen nodig die economisch, politiek, en sinds kort, medisch goed opereren. Vaak ook nog verspreid over meerdere continenten. Een point-to-point vlucht, zoals een retourtje naar het zonnige Ibiza, heeft maar één zo’n bestemming nodig. Dat is economisch gezien wel zo stabiel.

Waar de intercontinentale hub-and-spoke vluchten jarenlang voor Nederland de krenten uit de pap van de commerciële luchtvaart betekenden, worden Europese point-to-point vluchten tijdens een crisis het appeltje voor de dorst. Iedere diëtist zal voorschrijven dat het beste dieet een gevarieerd dieet is. Zo ook in de luchtvaart. In een industrie waarin nog weinig te zeggen is over hoe de huidige crisis – laat staan een volgende crisis – gaat uitpakken, is het verstandig om niet te veel van één soort logistieke stroom afhankelijk te zijn. Verdeel en heers.

Dat vervuilende, voor de B.V. Nederland weinig profijtelijk, retourtje Ibiza kan voor luchtvaartmaatschappijen met normaliter veel omzet uit rode gebieden net het gewenste steuntje in de rug zijn in barre tijden. Net als voor al die mensen die na maandenlang in een lock down te hebben gezeten ook wel een weekje in de Spaanse zon hebben verdiend.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Column Column Giel Jan
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra
Recent

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13/07/2025

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?