Brussels Airlines ontvangt een lening van 290 miljoen euro van de Belgische overheid, zo werd deze week bekendgemaakt. Moederbedrijf Lufthansa steekt 170 miljoen in de Belgische maatschappij.
Lening
De 290 miljoen die Brussels Airlines leent moet na zes jaar zijn terugbetaald. Voor de lening heeft Lufthansa verschillende garanties gegeven. Zo blijft het merk Brussels Airlines bestaan, blijft het hoofdkantoor van de maatschappij in Brussel en behoudt de maatschappij haar eigen bestuur. Ook moet de positie van de Brusselse luchthaven Zaventem als internationale hub worden versterkt.
Lufthansa
Van de 170 miljoen die Lufthansa inbrengt zal 100 miljoen gebruikt worden om Brussels Airlines door de coronacrisis heen te helpen. De overige 70 miljoen zal worden gebruikt voor de herstructurering van de maatschappij.
Groei
De deal betekent voor Brussels Airlines op termijn een uitbreiding van het langeafstands netwerk. Verschillende Belgische media melden dat de langeafstands vloot van de maatschappij, die nu uit tien Airbus A330’s bestaat, met minimaal twee toestellen zal worden uitgebreid.
Goedkeuring
De deal moet nog door het bestuur van Lufthansa worden goedgekeurd. Ook moeten de Duitse en de Belgische overheden nog akkoord gaan. Ten slotte zal de Europese Commissie nog haar zegen voor het steunpakket moeten geven.