• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»De strijd is nog niet gestreden, maar de winnaar is wel bekend | Column Giel Jan
Airlines

De strijd is nog niet gestreden, maar de winnaar is wel bekend | Column Giel Jan

Giel Jan KoekBy Giel Jan Koek04/08/2020Updated:31/03/20234 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A321 ©Wizz Air
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

“We have been waiting for this moment for ten years”

Een uitspraak die je op dit moment eerder van een medicijnproducent zou verwachten dan van een airline CEO. Toch is dit een uitspraak die Wizz Air CEO Jozsef Varadi recentelijk heeft gedaan in een interview met Flight Global. Het groeiende succes van de Hongaarse maatschappij is inmiddels bij iedereen wel bekend. Vanwege het sterk groeiende aantal vluchten en bestemmingen (de roze A321’s komen tegenwoordig zelfs in de Golfstaten) wordt ze steeds vaker in één adem genoemd met giganten Ryanair en easyJet. De winnaars van de eerste golf low-cost carriers in Europa.

De harde feiten bevestigen het optimisme. Door heel Europa heeft Wizz Air nieuwe bases geopend, er zijn 200 nieuwe routes geopend en ze voeren inmiddels 70% van het aantal vluchten uit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (waar de gemiddelde luchtvaartmaatschappij de 40% niet eens haalt). Om dit zo efficiënt mogelijk voor elkaar te krijgen hebben ze 22 vliegtuigen gestationeerd op een andere basis. Een staaltje operational agility waar een aan de hoofdstad genagelde legacy carrier nog een puntje kan zuigen.

Chaos is een ladder

Kijkende naar het grote plaatje van de wederopstanding van commerciële luchtvaart in Europa kun je zien dat Wizz Air niet de enige low-cost carrier is die de vruchten lijkt te gaan plukken van deze crisis.

Bron: Flight Global / Cirium

De bovenstaande cijfers laten zien dat low-cost carriers zowel in absolute als in relatieve zin meer vluchten uitvoeren in Europa dan de legacy carriers. Dat terwijl normaliter de oudgedienden meer dan twee keer zoveel vluchten uitvoeren op het Oude Continent.

De vraag is natuurlijk welke ontwikkelingen er schuilgaan achter deze cijfers. In mijn vorige column beschreef ik al dat de legacy carriers , die voornamelijk vanuit een hub-and-spoke model opereren, meer last hebben van de coronacrisis op wereldwijde schaal dan de low-cost carriers. Legacy carriers missen de grote intercontinentale passagiersstromen die normaliter ook vele stoeltjes vullen op Europees niveau. Daarnaast lijkt het vakantieverkeer en de VFR-vluchten (Visiting Friend and Relatives) binnen Europa sneller op gang te komen dan het zakelijke verkeer. Een vergadering met een lastige klant op locatie laat zich makkelijker door Zoom vervangen dan de gehuurde cabrio aan de Côte d’Azur. En wanneer het dan economisch ook nog tegenzit zijn mensen eerder bereid om twee uur met de knieën in hun nek te vliegen dan normaal. De twee daaropvolgende weken met gestrekte benen op een strandbedje maken alles goed.

En nu de tweede golf

De weer groeiende onzekerheid in relatie tot het Coronavirus – gecombineerd met een volgens IATA tegenvallend herstel van het aantal vluchten – zal de populariteit van de low-cost carrier waarschijnlijk vergroten. Tijdens de eerste golf van de pandemie hebben veel legacy carriers staatsteun gekregen. De daarmee gepaarde voorwaarden en de kosten van het aflossen van de schulden zullen drukken op de wendbaarheid tijdens een eventuele tweede golf. De budgetmaatschappijen zullen meer op eigen wijze en zonder belemmerend staatstoezicht door de twee golf kunnen manoeuvreren. Een werkwijze die de afgelopen decennia zeer succesvol is gebleken. Zij hebben meer vet op de botten en zijn daardoor minder afhankelijk van voorwaarden van financierders. Ook geldt herstel van enkel het Europese continent voldoende om weer zwarte cijfers te kunnen publiceren. Spelers als Lufthansa, Air France-KLM en British Airways hebben minimaal Europa en een continent naar keuze nodig om te kunnen winnen.

Uiteraard zijn Wizz Air, Ryanair en easyJet ook flink geraakt door de gevolgen van de pandemie. Toch lijken zij een betere uitgangspositie te hebben om een tweede golf van het coronavirus te kunnen doorstaan. Goede kans dat er een tweede golf van succes komt voor de low-cost carriers op basis van een tweede golf van het Coronavirus. De tijd zal het leren welke van de twee de legacy carriers het hardste gaat raken.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Giel Jan Industrie low-cost
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Related Posts

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023Redactie

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?