fbpx
Column GoofNaast het nieuwsPodcast

Goof en Goot praten piloot | Aflevering #4

De podcast die niet altijd to the point is of blijft, die vaak ergens over gaat maar regelmatig ook niet, die soms de kant èn de wal raakt, en soms ook beide en geregeld geen van beide, en die u thuisbezorgd wordt door airshow-commentator Goot en stukjesschrijver Goof, in afwachting van uw commentaar via [email protected].

Wat Doet Ie Nou? Hoe krijg je die airliner weer onder controle?! Goof en Goot Praten Piloot

Drie fatale ongelukken, kort na elkaar. Drie verschillende vluchtfasen, types, operaties. Drie ongelukken die te voorkomen waren geweest als de vliegers hadden geweten hoe je je uit die situatie moest redden. Je kon niet meer denken “dat gebeurt mij niet” vertelt Stephen van Dijck, eigenaar van Advanced Flight Training Manoeuvring gespecialiseerd Upset Prevention en Recovery. In zijn éénmotorige Zlin 242L leer je uit hoogst ongewone vliegsituaties te komen, zonder computers, autopilots, auto-throttles of welk hulpmiddel dan ook. Elke professionele vlieger moet zo’n training volgen.  Met dertig jaar ervaring is Stephen (Kiwi, vanwege zijn Nieuw-Zeelandse roots) de perfecte UPRT ontwikkelaar en trainer. Hij vloog F5 en F16 bij de KLu en B737 en 747 bij de KLM, is aerobatic display vlieger en heeft zich gespecialiseerd in de menselijke factoren die tot ongelukken leiden. En als gedreven vlieger houdt hij alle denkbare brevetten geldig…
  1. Wat Doet Ie Nou? Hoe krijg je die airliner weer onder controle?!
  2. Goof en Goot deel 8: Boeing vs Airbus
  3. 747 vs Yak52: we praten verder met Hans Hollink…
  4. 747 vliegt als een 172… en veel meer mooie verhalen van Hans Hollink, captain-pensionado, deel 1
  5. Over Boeings, Beloningen en Blunders in de grote en kleine luchtvaart: Goof en Goot Praten Piloot deel 5

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button