Rolls-Royce voert extra inspecties uit op enkele Trent XWB-motoren die de A350 aandrijven. Dit levert volgens de fabrikant geen significante verstoringen op of extra materiaalkosten voor klanten, aangezien het een klein aantal XWB’s betreft van een bepaalde leeftijd.
Slijtage
De Trent XWB-84-motor zal worden onderworpen aan een luchtwaardigheidsrichtlijn van EASA, vanwege slijtage aan een aantal Intermediate Pressure Compressor blades. Dit werd aangetroffen bij een aantal motoren die tussen de vier en vijf jaar in dienst zijn.
Voorzorg
In een verklaring zegt Rolls-Royce dat geen van die motoren een abnormale werking tijdens de vlucht heeft gehad. Volgens het bedrijf zijn de inspecties uit voorzorg op motoren met een vergelijkbare levensduur. Het gaat om iets meer dan honderd motoren.
Trent 1000
Problemen die er voorheen waren met de Trent 1000-motoren die worden gebruikt op de Boeing 787’s, zullen Rolls-Royce naar verwachting 2,4 miljard pond kosten om op te lossen in de periode 2017-2023. De bouwer zoekt naar manieren om de financiën te versterken vanwege de coronacrisis. In de eerste helft van dit jaar verloor het bedrijf 3 miljard pond omdat de inkomsten uit vlieguren afnamen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!