De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Ernest Airlines – welke sinds half januari aan de grond staat – maakt een doorstart als regionale ATR operator en mikt op medio december 2020 om weer te vliegen.
ATR’s
Om weer financieel gezond te worden verandert het bedrijf het businessmodel. De maatschappij wil vliegen met zestien ATR72-600’s, welke in een periode van vier jaar zullen worden aangekocht. Voorheen vloog het met één A319-100 en drie A320-200’s. Er stonden nog enkele vliegtuigen in bestellingen, waaronder een A320neo.
Bases
Er zullen ook nieuwe bases worden gelanceerd op Rome Fiumicino, Bergamo, Parma, Ancona en Bari. Het netwerk zal nationale en internationale regionale bestemmingen omvatten en zal opereren vanaf regionale luchthavens die momenteel onderbenut zijn, wat volgens de maatschappij zal bijdragen aan de ontwikkeling van zakelijk en binnenlands toerisme.
Steun
Chady El Tannir, president en CEO van Ernest Airlines, zegt dat het nieuwe plan steun van de Italiaanse regering krijgt en zowel eerdere werknemers als nieuw personeel zal opnemen. Het plan wordt gefinancierd door een investeringsfonds. De Italiaanse regering beschouwt het project als ‘strategisch voor de economie’.
Licentie
Vanaf half januari werd de licentie van Ernest opgeschort door de Italiaanse autoriteiten. De luchtvaartregulator zei toen dat als Ernest weer kan voldoen aan de regels van de Europese Unie, dat het dan de licentie terug kan krijgen. Het nieuws werd eind december bekendgemaakt, maar de licentie werd niet per direct opgeschort zodat reizigers in de kerstvakantieperiode niet zouden stranden. Er waren geen dreigende problemen die de operationele veiligheid in gevaar zouden kunnen brengen.
Oprichting
De maatschappij startte in 2015 met Zweeds en Italiaans geld. In 2017 kreeg het een air operator license. Met ongeveer tweehonderd personeelsleden werkt het vanuit Milaan. De maatschappij maakt gebruik van één A319-100 en drie A320-200’s. Er stonden nog enkele vliegtuigen in bestelling, waaronder een A320neo. Er werd naar Albanië, Oekraïne, Spanje, Ibiza en Frankrijk gevlogen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!