Qatar Airways heeft sinds begin maart ruim 1 miljard euro terugbetaald aan bijna 600.000 passagiers die als gevolg van de corona crisis hun reis moesten annuleren of wijzigen.
Omboekingen
Sinds maart werden vele verzoeken tot terugbetalingen gedaan na de reisrestricties van landen. Op het hoogtepunt van de crisis waren er meer dan 10.000 terugbetalingsverzoeken per dag. Naast de bijna 600.000 passagiers die een terugbetaling aanvroegen, maakte ruim een derde van de passagiers gebruik van het aangepaste boekingsbeleid.
CEO
Ook Qatar Airways heeft te maken met de negatieve gevolgen van de corona crisis. Ondanks dat de maatschappij de gehele periode heeft doorgevlogen liggen de passagiersaantallen laag. “Het bedrag dat we hebben uitbetaald aan vergoedingen heeft ongetwijfeld een impact gehad op onze bedrijfsresultaten, maar het is onze plicht om het juiste te doen voor onze klanten en zakenpartners en als luchtvaartmaatschappij zijn we sterk genoeg om de gevolgen hiervan te kunnen dragen”, aldus Akbar Al Bakar, Group CEO van Qatar Airways Group
Maatregelen
Sinds begin juli heeft Qatar Airways haar corona maatregelen aangescherpt. De maatschappij biedt onder andere een gratis beschermkit aan en wegwerpbare gelaatsschermen voor de passagiers. Deze plastic gelaatsschermen zijn sinds de aanscherping verplicht, naast de al geldende mondkapjesplicht. Voor Business Class-passagiers met een Qsuite geldt deze verplichting niet. Hierbij is voldoende privacy en kunnen de passagiers naar eigen inzicht het gelaatsscherm en het mondkapje dragen, aldus de maatschappij.