Schiphol introduceert een nieuwe service waarbij reizigers met een korte overstap nu de mogelijkheid hebben om versneld de wachtrij bij controles te passeren. Op twee pieren waar veel overstappers aankomen zijn nieuwe zelfservice palen geplaatst.
Boardingpass
Bij deze zelfservice palen kunnen reizigers hun boardingpass scannen en als zij een korte overstaptijd hebben wordt de ‘Short Connection Pass’ geprint. Met deze pas hoeven reizigers met een korte overstap niet in de rij te staan bij de veiligheids- en paspoortcontrole. Heeft de passagier geen korte overstaptijd, maar scant hij wel zijn boardingpass, dan verschijnt er een melding in beeld dat er voldoende tijd is om de vlucht te halen.
Vertragingen
Daarnaast moet het met deze dienst voor medewerkers makkelijker worden om reizigers met een korte overstap te herkennen en te helpen. Hiermee wil de luchthaven het risico op vertragingen voor vertrekkende vluchten met veel overstappers aan boord verminderen.
Versnellen
“Mensen willen en kunnen langzaamaan weer meer reizen. Een deel van de reizigers heeft een overstap korter dan één uur en passeert een veiligheidscontrole en paspoortcontrole”, zegt Miriam Hoekstra – van der Deen, directeur Airport Operations bij Schiphol. “Om het halen van de korte overstap aangenamer te maken en te versnellen is deze nieuwe dienst geïntroduceerd. Ook met minder reizigers blijven we werken aan het verbeteren van onze service.”