fbpx
DuurzaamheidFrequente reizigersNieuws

Trein naar Berlijn en Brussel moet in 2024 sneller rijden

De trein naar Brussel en Berlijn vanaf Amsterdam moet vanaf 2024 sneller gaan rijden. Hiermee wordt op de route naar Berlijn een half uur gewonnen en op de route naar Brussel ‘lijkt’ een reistijdwinst mogelijk, aldus de NS.

Reistijd

Amsterdam – Berlijn duurt momenteel nog 6 uur en 20 minuten en de reistijd tussen Amsterdam en Brussel 2 uur en 52 minuten. Met de tijdwinst speelt de vervoersmaatschappij in op de wens van de politiek om de trein een gunstig alternatief te maken voor korte afstandsvluchten.

Tijdwinst

De treinmaatschappij werkt momenteel plannen uit om sneller te rijden op deze trajecten. De tijdswinst naar Berlijn moet mogelijk worden door een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, hetĀ vervallen van de locomotiefwissel bij de grens en het overslaan van enkeleĀ Duitse stations.

Brussel

De reis van Brussel naar Amsterdam duurt nu nog 2 uur en 52 minuten. “Hier kunnen we tijdwinst behalen doordat nieuwe treinenĀ een deel van het traject op een topsnelheid van 200 km/ uur kunnen rijden. Door grootschalige vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de Hogesnelheidslijn”, aldus NS. Ook wordt er nog met de Belgische vervoerder NMBS besproken of er meer versnellingsmogelijkheden mogelijk zijn.

Verbinding

Marjan Rintel, vanaf oktober president-directeur bij NS: “Een goede spoorverbinding tussen de Europese hoofdsteden is cruciaal. BelgiĆ« en Duitsland zijn naast buurlanden onze belangrijkste handelspartners. Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14 procent en naar Berlijn zelfs met 20 procent. Zonder de impact van corona, zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. We moeten deze periode benutten om reizigersstromen duurzaam te verleggen van vervuilend weg- en vliegverkeer naar de trein. Dat doen we ook met de start van de rechtstreekse verbinding naar Londen dit najaar en de nachttrein naar MĆ¼nchen, Innsbruck en Wenen in december.”

Londen

Eerder deze week werd ook bekend dat de directe trein van Amsterdam en Rotterdam naar Londen vanaf oktober moet rijden. De reistijd bedraagt vier uur en negen minuten vanaf Amsterdam en drie uur en 29 minuten vanaf Rotterdam. Met deze stappen wil de overheid de trein een aantrekkelijker alternatief maken voor korte bestemmingen, zoals Londen, Berlijn en Brussel.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mĆ©t 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button