Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom niet alle vluchten op Flightradar24 te zien zijn (deel 1)
Achtergrond

Waarom niet alle vluchten op Flightradar24 te zien zijn (deel 1)

Door Toby Enzerink28 augustus 2020, 06:49 • Update 2 september 2020, 21:49Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Screenshot Europa © Flightradar24
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Flightradar24 is voor veel luchtvaartliefhebbers een bekende site om vluchten live te volgen. Veel vliegtuigen zijn zichtbaar met de bijbehorende hoogte, snelheid en veel andere gegevens. Alleen niet alle vluchten zijn zichtbaar op de radar.

Ontstaan

In 2006 startte twee Zweedse luchtvaartfanaten een hobbyproject waarbij in Noord- en Centraal-Europa een netwerk van Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) ontvangers gecreëerd werd. Deze zogenaamde ADS-B ontvangers kunnen informatie ontvangen van vliegtuigen die uitgerust zijn met een ADS-B zender.

Drie jaar later werd het netwerk openbaar gemaakt waarbij iedereen met een ADS-B ontvanger data kon uploaden naar het netwerk. Al snel volgde een wereldwijd netwerk met meer dan 20.000 ontvangers waarbij iedereen de mogelijkheid heeft om vluchten te volgen.

Data

Zoals gezegd is Flightradar24 begonnen met het gebruik van ADS-B data. Hierbij wordt vanuit het vliegtuig een periodiek signaal verzonden met onder andere de GPS locatie, hoogte en identiteit. Hiervoor dient het vliegtuig wel uitgerust te zijn met de ADS-B transponder die het signaal naar de ontvanger kan zenden. Met de transponder kan het vliegtuig zich identificeren op de radar van de luchtverkeersleiding van het desbetreffende gebied.

Naast de ADS-B zender is dus ook de ontvanger van belang. Een ontvanger, die aangesloten is op het netwerk dat sinds 2009 openbaar is, kan deze gegevens ontvangen waarna de vlucht live te volgen is via de website of app van Flightradar24.

Naast ADS-B combineert Flightradar24 tegenwoordig ook ander databronnen zoals multilateration (MLAT) en radardata. Hierdoor kunnen vliegtuigen die niet uitgerust zijn met de modernere ADS-B transponder wel live worden gevolgd. Zweefvliegtuigen zijn bijvoorbeeld vaak uitgerust met een simpelere versie van ADS-B genaamd FLARM. Aangezien Flightradar24 ook data van FLARM gebruikt zijn zweefvliegtuigen live te zien op de radar.

Vliegverkeer rondom Nederland eind augustus op © Flightradar24.com

Verplichting

Het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) zette in op een verplichting van een ADS-B transponder vanaf 7 juni 2020. Door de coronacrisis is hier echter een half jaar vertraging op gekomen waardoor de datum naar 7 december 2020 is verschoven. Vanaf die datum moeten vliegtuigen in bepaalde categorieën verplicht met een ADS-B transponder worden uitgerust. Ook de Amerikaanse FAA heeft eerder dit jaar een verplichting gezet op het gebruik van ADS-B in bepaalde categorieën.

Dekking

Voor ADS-B geldt dat de informatie alleen kan worden ontvangen in gebieden waar dekking is. Raakt het toestel buiten de dekking, dan is het mogelijk dat het vliegtuig (tijdelijk) niet zichtbaar is. Met de komst van het zogenoemde ‘satellite-based’ ADS-B is een grondontvanger niet altijd meer nodig. Hierdoor wordt de dekking significant uitgebreid. Sinds maart 2020 is het mogelijk om ook dit type dekking te zien op Flightradar24.

✈️🛰 The blue icons are back! Starting today, all our users can view our growing satellite-based ADS-B coverage.

Learn more about our current coverage and future plans and how you can take advantage of satellite-based ADS-B data at https://t.co/ykN9sCfKhT pic.twitter.com/ml5eLaVs1h

— Flightradar24 (@flightradar24) March 12, 2020

Ook voor MLAT is er een bepaald dekkingsgebied. Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam. Buiten deze gebieden is het dus ook mogelijk dat het vliegtuig (tijdelijk) niet zichtbaar is.

Zichtbaarheid

Tegenwoordig zijn alle moderne vliegtuigen standaard uitgerust met de ADS-B transponders zoals de nieuwste Airbus en Boeing modellen, maar ook toestellen als de Fokker 70 en 100 zijn (meestal) voorzien van dit type transponder. Zodra de transponder aan gaat is het vliegtuig zichtbaar op Flightradar24.

Voornamelijk de oudere toestellen beschikken niet (altijd) over een ADS-B transponder. Daarnaast zijn ook vaak business vliegtuigen niet (altijd) voorzien van ADS-B transponders. Met de nieuwe eisen vanaf december 2020 zullen echter ook deze jets boven een bepaald gewicht en/of een bepaalde snelheid uitgerust moeten worden met ADS-B, waardoor het mogelijk is om deze live te volgen.

Let op: er zijn veel uitzonderingen, dit is slechts een indicatie. Kijk voor meer informatie op Flightradar24.com.

PH-GOV

Sinds juni 2019 is het regeringstoestel, de PH-GOV, niet meer zichtbaar op Flightradar24. Ondanks dat de 737 BBJ uitgerust is met de apparatuur is het toestel niet te volgen op de radar. Dit is op het verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gedaan in verband met de veiligheid, zo meldde journalist Menno Swart juli vorig jaar na navraag bij het ministerie.

Ook militaire toestellen zijn vaak geblokkeerd op Flightradar24 vanwege de gevoeligheid van informatie.

Reactie woordvoerder @MinIenW op blokkeren #PHGOV bij @flightradar24 en @flightaware : “Het verzoek is gedaan door Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in verband met veiligheid” ✈️#regeringstoestel #regeringsvliegtuig #vipplane #royalty #flightradar24 #fr24 pic.twitter.com/IQIplTHIn5— Menno Swart (@MennoSwart) July 12, 2019

Heb je suggesties of opmerkingen? Neem contact op met [email protected]


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Flightradar24
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Toby Enzerink
  • LinkedIn

Was mede-eigenaar van Up in the Sky en is nu mede-eigenaar van SimFlying. Ook werkt hij als drone-consultant bij AirHub en is hij betrokken bij diverse projecten binnen de Dutch Drone Delta.

Gerelateerde Artikelen

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025Sytse Sijbesma

Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

15/11/2025Lieneke Koornstra

De grootste vliegshow van Nederland

13/11/2025Goof Bakker
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?