Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Hoe zal het vervoer van vaccins in zijn werk gaan? | Analyse
Achtergrond

Hoe zal het vervoer van vaccins in zijn werk gaan? | Analyse

Sytse SijbesmaDoor Sytse Sijbesma11/09/2020Update:24/10/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De International Air Transport Association (IATA) roept regeringen op te beginnen met de planning van de distributie en het vervoer van coronavirus-vaccins. Er zijn mogelijk 8.000 Boeing 747’s nodig om alle doses te vervoeren. Wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij de distributie en het vervoer van de vaccins?

Voorbereiding

De IATA waarschuwt naast de noodzaak voor goede planning en voorbereiding voor mogelijke capaciteitsproblemen bij het vervoer van vaccins via de lucht. Vrachtvluchten spelen normaal gesproken een cruciale rol in de distributie van vaccins: zowel de levertijd als het behoud van de juiste temperatuur zijn minutieus geregeld.

“Het veilig leveren van COVID-19 vaccins wordt de missie van de eeuw voor de wereldwijde luchtvrachtindustrie,” zegt Alexandre de Juniac, Director General en CEO van IATA. “Maar het kan alleen maar door middel van zorgvuldige planning vooraf. De tijd daarvoor is nu.” De Juniac roept regeringen op om het voortouw te nemen in de samenwerking tussen alle schakelingen in de de logistieke keten.

Wat is er nodig?

Vaccins moeten vervoerd worden conform internationale regels. Zo moeten de vaccins op een gecontroleerde temperatuur blijven en op tijd geleverd worden. Momenteel is nog niet bekend wat de precieze getallen zullen zijn, zoals de aantallen vaccins, de productielocaties en de temperatuur waarop de producten vervoerd moeten worden. Wel is te verwachten dat de schaal waarop het transport zal moeten plaatsvinden ongekend groot zal zijn.

Een vaccin zou naar alle hoeken van de wereld vervoerd moeten worden. Onderweg daar naartoe moeten de vaccins ook nog eens continu gekoeld worden. Om de kwaliteit van de vaccinaties te garanderen zal de temperatuur steeds gecontroleerd moeten worden. Bovendien moeten er dus over de hele wereld gekoelde distributiecentra beschikbaar zijn. Ook is er overal getraind personeel nodig dat ervoor kan zorgen dat de vaccins snel en op de juiste temperatuur worden vervoerd.

Grenscontroles

Naast het feit dat de vaccins op kwaliteit gecontroleerd moeten worden zal ook voor beveiliging van de producten tegen diefstal en gesjoemel gezorgd moeten worden. Verder is een goede samenwerking tussen de vervoerbedrijven en gezondheids- en grensautoriteiten van cruciaal belang. Als de vaccins eenmaal vervoerd kunnen worden moeten ze vrij snel door de douane in het land van aankomst goedgekeurd kunnen worden. Dit kan nog wel eens lastiger worden dan gedacht: momenteel gelden er in veel landen allerlei restricties die er juist voor zorgen dat de verwerkingstijd oploopt. Daarbij valt onder meer te denken aan quarantainerestricties voor vliegpersoneel.

Volgens de IATA moeten regeringen op een aantal punten inzetten. Er moeten zogeheten fast track procedures komen waarmee transportvluchten extra snel kunnen doorvliegen en landen. Ook wil IATA dat het vliegpersoneel wordt vrijgesteld van quarantaineregels en dat werktijd-/urenrestricties verder worden opgerekt om ervoor te zorgen dat de distributieketen dag en nacht door kan gaan. Verder moeten waar nodig aan vervoerbedrijven de vereiste rechten (zoals landingsrechten) worden verleend. De leveringen van de vaccins moeten ook prioriteit krijgen bij de verwerking om temperatuurwisselingen te voorkomen. Tot slot moeten regeringen volgens de IATA overwegen om importtarieven tijdelijk buiten werking te stellen.

En hoe zit het met de vliegtuigen?

De mogelijke hoeveelheid vaccins is gigantisch. Als er voor alle 7,8 miljard mensen één dosis vervoerd zou moeten worden, dan zouden er 8.000 Boeing 747’s in vrachtuitvoering nodig zijn om alle vaccins te vervoeren. Daar komt nog bij dat veel luchtvaartmaatschappijen vanwege de coronacrisis grote vliegtuigen, met name 747’s, hebben uitgefaseerd, verkocht of in de woestijn hebben opgeslagen. Wereldwijde vluchtnetwerken en vluchtcapaciteiten zijn aanzienlijk verkleind.

“Zelfs als we ervan uitgaan dat de helft van alle vaccins per land kan worden vervoerd, dan zal de luchtvrachtindustrie nog steeds voor haar grootste transportuitdaging ooit staan. Regeringen moeten bij het plannen van hun vaccinatieprogramma’s extra rekening houden met de gelimiteerde beschikbare luchtvrachtcapaciteit. Als grenzen gesloten blijven, vloten aan de grond blijven staan en meer personeel ontslagen wordt, zal de capaciteit om levensreddende vaccins te leveren behoorlijk aangetast worden,” zegt De Juniac.

Conclusie

Al met al zijn we er nog niet als er al een vaccin ontwikkeld wordt. Er komt nog heel wat kijken bij de distributie en het veilige en snelle vervoer van zulke vaccinaties. Het is nog maar de vraag in hoeverre de luchtvaartindustrie, een van de hardst door de coronacrisis geraakte sectoren, de enorme hoeveelheid gevraagde capaciteit kan leveren. Het antwoord op die vraag wordt alleen maar onzekerder naarmate luchtvaartmaatschappijen moeten blijven snijden in personeel en vliegtuigen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Cargo Coronavirus medisch vervoer vracht vrachtvluchten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sytse Sijbesma
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Hoofdredacteur, directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Sytse studeert Fiscaal Recht en Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden. Zijn passie betreft zowel de commerciële, zakelijke en recreatieve luchtvaart als de ruimtevaart.

Gerelateerde Artikelen

KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

08/06/2025Lieneke Koornstra

Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

08/06/2025Sander Lamers

787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

07/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?