Lufthansa zou van plan zijn om bijna al haar viermotorige vliegtuigen vervroegd te pensioneren, zo meldt persbureau Bloomberg op basis van interne bronnen bij Lufthansa.
Kosten
De viermotorige toestellen, die relatief onzuinig zijn, staan door de coronacrisis voor een groot deel aan de grond. Een deel van de toestellen is al met vervroegd pensioen gestuurd, waardoor de overgebleven toestellen relatief inefficienter worden. Met een kleine vloot lopen de kosten per toestel op.
Herstel
Lufthansa verwacht dat het herstel van de luchtvaartindustrie nog enkele jaren zal duren. Omdat een groot deel van de viermotorige vliegtuigen de komende jaren toch al uitgefaseerd zou worden, zou de maatschappij dit nu willen vervroegen.
Vloot
Niet alle viermotorige vliegtuigen zullen volgens Bloomberg de lufthansa vloot verlaten. De Boeing 747-8’s en de Airbus A340-600’s zullen nog bij de maatschappij in dienst blijven. De langeafstandsvloot van Lufthansa zal dan bestaan uit Airbus A330’s, A340-600’s, A350’s en Boeing 747-8’s. In de nabije toekomst worden ook de Boeing 777-9 en de Boeing 787-9 aan de vloot van de Duitse maatschappij toegevoegd. Deze toestellen zullen onder andere de Airbus A340-600 vervangen, die dan ook de vloot zal verlaten.
Verdwijnen
De Boeing 747-400 verdwijnt langzamerhand uit Europa. Het toestel is het meeste te zien als vrachtvliegtuig, onder andere in de kleuren van Martinair en KLM. Ook buiten Europa is een jumbo, zeker als passagiersvliegtuig, een steeds bijzonderder gezicht aan het worden.