fbpx
DefensieMilitairNieuwsNL Nieuws

F-35’s moeten uit voorzorg onweer ontwijken

Op advies van Lockheed Martin, moeten F-35 piloten sinds enkele maanden onweer zoveel mogelijk vermijden. Tijdens de vlucht moet 25 zeemijlen (45 kilometer) afstand worden gehouden van onweersbuien en bliksem.

In juni werd deze veiligheidsmaatregel al bekend, maar vrijdag trok het de aandacht toen Defensie hier melding van maakte in de jaarlijkse Voortgangsrapportage Verwerving F-35, editie 2020.

Defect

De maatregel heeft te maken met een defect in het On-Board Inert Gas Generation System (OBIGGS). Dit systeem pompt stikstofrijke lucht in de brandstoftanks, als kerosine wordt verbruikt. Hierdoor wordt de vorming van brandstofdampen in de tanks voorkomen, om de kans op explosie door bijvoorbeeld blikseminslag zo klein mogelijk te maken.

Operationeel

Tijdens een routinecontrole in juni bleek een slang van het OBIGGS-systeem bij een toestel beschadigd. Omdat het defect tijdens operationeel gebruik was ontstaan, is besloten tot de veiligheidsmaatregel. Alleen de F-35A kampt met dit probleem, de verticaal landende F-35B en de F-35C voor vliegdekschepen zijn niet aangedaan.

Advies

Defensie schrijft in de voortgangsrapportage F-35: “Bij een verdere inspectie
van andere vliegtuigen zijn meer beschadigde leidingen aangetroffen, waaronder ook bij enkele Nederlandse F-35A’s. Naast de uitgebrachte inspectie is ook een tijdelijk advies aan alle gebruikers van de F-35A uitgebracht om vluchten binnen 25 Nautical Miles (NM) van een
bekende onweercel te verbieden en vliegtuigen op de grond te beschermen door shelter of bliksemafleider bij onweer binnen 10 NM. Nederland heeft dit advies overgenomen. De oorzaak van het probleem is nog onderwerp van nader onderzoek.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button