• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom had de BAe 146 ‘jumbolino’ vier motoren?
Achtergrond

Waarom had de BAe 146 ‘jumbolino’ vier motoren?

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy20/09/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een Avro RJ-100. ©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Alhoewel de Boeing 747 ‘jumbojet’ vaak bovenaan de lijst van meest iconische viermotorige vliegtuig wordt gezet, mag de BAe 146 ‘jumbolino’ niet ontbreken op die lijst. Maar waarom had het toestel eigenlijk vier motoren?

Segment

British Aerospace zag in de jaren ’70 een gat in de markt. De Britse vliegtuigbouwer constateerde dat er weinig straalvliegtuigen waren die kleiner waren dan de Boeing 737 maar groter waren dan een Fokker F27. Zo ontstond het idee om een straalvliegtuig te maken voor 70 tot 100 passagiers.

Vliegvelden

Het toestel moest ontwikkeld worden om te kunnen starten en landen op korte en soms ook onverharde banen. Deze eis was destijds niet heel gek. Boeing leverde de eerste generatie van de 737 bijvoorbeeld met spatbordjes bij de motoren zodat er geen steentjes in zouden kunnen komen bij een landing op een onverharde baan.

Oplossing

Om het mogelijk te maken om met de BAe 146 op onverharde banen te landen werd de vleugel hoog geplaatst en werden er kleine motoren aan bevestigd. Door kleine motoren te gebruiken en deze aan een hoge vleugel te hangen was er voldoende afstand tot de grond om veilig op onverharde banen te kunnen landen.

© Konstantin von Wedelstaedt / Wikimedia

Kort

Om het vliegtuig, dat kleine motoren moest hebben, voldoende vermogen te geven, werd besloten het toestel viermotorig te maken. Het toestel moest krachtig genoeg zijn om op te kunnen stijgen vanaf zeer korte startbanen. Ook was het toestel, dankzij de vier kleine motoren, erg stil. Het vliegtuig, dat de bijnaam ‘fluisterjet’ kreeg, was daardoor ook erg geschikt om naar luchthavens te vliegen met strenge geluidsrestricties. De motoren hadden echter geen straalomkering, waardoor het toestel afhankelijk was van twee grote spoilers bij de staart om af te remmen op korte landingsbanen.

Gebruik

De BAe 146 heeft niet veel vanaf onverharde banen gevlogen, waar het toestel voor bedoeld was. Het toestel werd voornamelijk ingezet op korte vluchten binnen Europa. De jumbolino was veel te zien op Londen City Airport omdat het een van de weinige straalvliegtuigen was die op de luchthaven kon starten en landen.

Een jumbolino landt op Londen City Airport

Succes

De jumbolino was een succes. De drie primaire varianten van het toestel waren: de BAe 146, de Avro RJ 100 en de Avro RJ 85. Tussen 1978 en 2001 zijn er 387 BAe 146’s, Avro RJ 100 en Avro RJ 85’s gebouwd. Momenteel vliegt het toestel nog bij verschillende maatschappijen, waaronder CityJet. Ook wordt het vliegtuig gebruikt door diverse luchtmachten en wordt het toestel ingezet om bosbranden te bestrijden.

De BAe 146 als blusvliegtuig

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Avro RJ-100 Avro RJ-85 BAE 146 BAe Systems jumbolino
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Florimond de Rooy

Redacteur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in de wereld van het zweefvliegen, de keus maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de technische en commerciële ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023Redactie

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023Redactie

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023Redactie

Recent

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?