Terwijl grote luchtvaartmaatschappijen steeds meer 747’s uitfaseren, zijn de cargovliegtuigen drukker dan ooit. De coronacrisis heeft de rol van de Jumbojet in dit tijdperk aan het licht gebracht. De passagierstoestellen gaan eruit, maar de cargovliegtuigen draaien op volle toeren.
Full pax
Het passagierstijdperk voor de 747 lijkt voorbij. Luchtvaartmaatschappijen faseren massaal hun Jumbojets uit door de verminderde vraag en oplopende kosten. In Nederland besloot KLM haar ‘full-pax’ (volledige passagiers) toestellen eind maart met vervroegd pensioen te sturen. Volgende week zal de laatste, de PH-BFL, naar het Californische Mojave vertrekken.
Niet alleen KLM besloot maatregelen te nemen, maar ook British Airways (BA) en Lufthansa die beide veel vluchten met de 747 uitvoerden deden dat. Waar beide airlines vóór de coronacrisis nog goed waren voor de meeste 747-vluchten per week, werden dat er al snel minder, of zelfs geen. BA heeft net als KLM besloten de gehele 747 vloot versneld uit te faseren en Lufthansa zal alleen haar 747-800 vloot nog actief houden.
Combi
De combitoestellen, waarin zowel passagiers als vracht kan worden vervoerd, blijven voorlopig nog wel actief. Zo werden de KLM 747-400 combi’s tóch terug in operatie gebracht nadat KLM met Philips een luchtbrug naar China opende medio april. De laatste berichten wijzen erop dat ook voor de combi’s het einde in oktober nabij is.
Cargo
De afname van het aantal full-pax-vliegbewegingen staat niet in verhouding met de toename van het aantal cargo-vluchten. Flightradar24.com meldt een toename in het aantal cargovluchten sinds de uitbraak van corona in Europa en de Verenigde Staten.
In juli kondigde Air France – KLM Martinair Cargo nog aan haar netwerk verder uit te breiden. Waar de passagierstak vluchten door de afnemende vraag schrapte, breidde de cargotak uit met in totaal 532 wekelijkse frequenties naar 91 unieke bestemmingen in juli.
Vaccin
Ook de rol van het vervoeren van een eventueel coronavaccin kan invloed hebben op de operatie van de Jumbojet. De International Air Transport Association (IATA) riep eerder regeringen op om zich voor te bereiden. Air France-KLM Martinair Cargo gaf vorige maand nog aan al bezig te zijn met het opschalen voor het vervoer van vaccins. Momenteel is het vervoeren van hulpgoederen op het gebied van de zorg één van de kernactiviteiten, maar daar kunnen later ook vaccinvluchten bij komen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!