Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»De twee kanten van de 747-operatie sinds de coronacrisis
Achtergrond

De twee kanten van de 747-operatie sinds de coronacrisis

Toby EnzerinkDoor Toby Enzerink02/10/2020Update:13/05/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Terwijl grote luchtvaartmaatschappijen steeds meer 747’s uitfaseren, zijn de cargovliegtuigen drukker dan ooit. De coronacrisis heeft de rol van de Jumbojet in dit tijdperk aan het licht gebracht. De passagierstoestellen gaan eruit, maar de cargovliegtuigen draaien op volle toeren.

Full pax

Het passagierstijdperk voor de 747 lijkt voorbij. Luchtvaartmaatschappijen faseren massaal hun Jumbojets uit door de verminderde vraag en oplopende kosten. In Nederland besloot KLM haar ‘full-pax’ (volledige passagiers) toestellen eind maart met vervroegd pensioen te sturen. Volgende week zal de laatste, de PH-BFL, naar het Californische Mojave vertrekken.

Niet alleen KLM besloot maatregelen te nemen, maar ook British Airways (BA) en Lufthansa die beide veel vluchten met de 747 uitvoerden deden dat. Waar beide airlines vóór de coronacrisis nog goed waren voor de meeste 747-vluchten per week, werden dat er al snel minder, of zelfs geen. BA heeft net als KLM besloten de gehele 747 vloot versneld uit te faseren en Lufthansa zal alleen haar 747-800 vloot nog actief houden.

PH-BFN (c) Ewout Pahud

Combi

De combitoestellen, waarin zowel passagiers als vracht kan worden vervoerd, blijven voorlopig nog wel actief. Zo werden de KLM 747-400 combi’s tóch terug in operatie gebracht nadat KLM met Philips een luchtbrug naar China opende medio april. De laatste berichten wijzen erop dat ook voor de combi’s het einde in oktober nabij is.

Cargo

De afname van het aantal full-pax-vliegbewegingen staat niet in verhouding met de toename van het aantal cargo-vluchten. Flightradar24.com meldt een toename in het aantal cargovluchten sinds de uitbraak van corona in Europa en de Verenigde Staten.

In juli kondigde Air France – KLM Martinair Cargo nog aan haar netwerk verder uit te breiden. Waar de passagierstak vluchten door de afnemende vraag schrapte, breidde de cargotak uit met in totaal 532 wekelijkse frequenties naar 91 unieke bestemmingen in juli.

Vaccin

Ook de rol van het vervoeren van een eventueel coronavaccin kan invloed hebben op de operatie van de Jumbojet. De International Air Transport Association (IATA) riep eerder regeringen op om zich voor te bereiden. Air France-KLM Martinair Cargo gaf vorige maand nog aan al bezig te zijn met het opschalen voor het vervoer van vaccins. Momenteel is het vervoeren van hulpgoederen op het gebied van de zorg één van de kernactiviteiten, maar daar kunnen later ook vaccinvluchten bij komen.

©AFKLMP-Cargo

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing 747 Cargo vrachtvluchten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Toby Enzerink
  • LinkedIn

Was mede-eigenaar van Up in the Sky en is nu mede-eigenaar van SimFlying. Ook werkt hij als drone-consultant bij AirHub en is hij betrokken bij diverse projecten binnen de Dutch Drone Delta.

Gerelateerde Artikelen

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?