Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Zo veranderde de vloot van Delta Air Lines
Achtergrond

Zo veranderde de vloot van Delta Air Lines

Toby EnzerinkDoor Toby Enzerink12/10/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een Airbus A330 van Delta. ©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De coronacrisis heeft de vloot van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines aanzienlijk veranderd. In dit artikel een overzicht van de veranderingen bij de SkyTeam-partner van KLM.

MD-88/90

Het startte bij de MD-88- en MD-90-vloot. De twee typen toestellen van McDonnel Douglas zouden eerder dan verwacht worden uitgefaseerd, zo maakte Delta eind april bekend. Begin juni was het zo ver, de toestellen vlogen hun laatste vlucht. Aanvankelijk wilde de SkyTeam-partner van KLM de MD-88 tot het einde van dit jaar door laten vliegen en de MD-90 zou pas in 2022 uit de vloot gaan. Door het uitblijven van de vraag besloot Delta de oudere toestellen alsnog eerder uit de vloot te halen.

Delta MD-88 ©redlegsfan21 / Wikimedia

Delta Air Lines was de laatste Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die van de types gebruik maakte. Voor de coronacrisis vloog delta met 47 MD-88’s en 29 MD-90’s die samen goed waren voor zo’n 900 dagelijkse vluchten. De toestellen hadden dan ook een aanzienlijke functie in het binnenlandse netwerk van de luchtvaartmaatschappij. De A321neo zal op termijn het gat van de MD-88 en MD-90 op gaan vullen.

Delta MD-90 ©Remco de Wit

B777

Ook de ‘Triple Seven’ toestellen van Delta moeten later deze maand de luchtvaartmaatschappij verlaten. De achttien widebody’s zullen worden uitgefaseerd en de Airbus A350 zal de internationale bestemmingen overnemen. Op 31 oktober zal de laatste vlucht plaatsvinden van New York naar Los Angeles. Tot op heden had Delta achttien B777-200’s in bezit waarvan tien ‘long-range’ varianten. De eerste 777-200ER werd in 1999 toegevoegd aan de vloot. Bijna tien jaar later koos Delta voor de ‘long-range’ variant van de B777-200.

In mei liet Delta’s Chief Operating Officer zich uit over het vervroegde vertrek. “We brengen strategische, kosteneffectieve wijzigingen aan in onze vloot om te reageren op de gevolgen van de COVID-19-pandemie en er tegelijkertijd voor te zorgen dat Delta goed gepositioneerd is voor het herstel aan de achterkant van de crisis. De 777 is een betrouwbaar onderdeel van het succes van Delta geweest sinds het toestel in 1999 bij de vloot kwam en vanwege zijn unieke operationele kenmerken nieuwe non-stop, ultra-langeafstandsmarkten opende waar alleen dit toestel op dat moment naar kon vliegen.”

Delta 777-200LR ©Delta

737-700

Daarnaast is het voor het tweede Boeing-type klaar. De 737-700 is per september uit de actieve vloot gehaald als gevolg van de pandemie. De tien toestellen werden in 2008 aan de vloot van Delta toegevoegd. De overige 737’s (737-800 en 737-900ER) zullen nog wel actief blijven.

Verkleinen

Voor de Boeing 767 is het nog niet helemaal einde verhaal. Delta zal in de toekomst nog gaan opereren met de ‘nieuwere’ 767’s, maar een deel van de 767’s zullen wel vervroegd uit de vloot worden gehaald. Ook aantallen van de A320 zullen eerder dan verwacht uitgefaseerd worden. Wel maakte de luchtvaartmaatschappij bekend alle 767-300’s in 2025 de vloot uit te halen.

Toekomst

Eind september liet Delta nog meer vloot-nieuws horen. Naast de 767-300 zullen ook de 717’s de vloot verlaten. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is nog een van de laatste operators die met dit type toestel vliegt. Het merendeel van de vloot is momenteel geleased (91 van de 104). De nieuwe A220 zal op termijn de opvolger worden.

Voor Airbus belooft de huidige vloot-ontwikkeling van Delta veel goeds. Delta is van plan de A350-900’s en A330-900neo’s in te zetten op routes van de 777. De A350 zou ruim twintig procent minder brandstof per stoel verbruiken dan de 777-200. De komende tijd zal Delta daarom ook gaan opereren met de A350-900, A330-900neo en een aantal van haar 767’s voor de lange afstanden. De binnelandse markt zal worden aangevlogen door de huidige A220- en A320-familie en de overgebleven 737’s.

Delta A350 ©Delta

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Delta vloot
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Toby Enzerink
  • LinkedIn

Was mede-eigenaar van Up in the Sky en is nu mede-eigenaar van SimFlying. Ook werkt hij als drone-consultant bij AirHub en is hij betrokken bij diverse projecten binnen de Dutch Drone Delta.

Gerelateerde Artikelen

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025Redactie

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025Leonard van den Broek

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?