Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»De ontwikkeling van de Boeing 777
Achtergrond

De ontwikkeling van de Boeing 777

Toby EnzerinkDoor Toby Enzerink16/10/2020Update:16/10/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Kris Pronk
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ruim zestienhonderd Boeing 777’s in zes varianten heeft Boeing geleverd. Nu de ontwikkeling van de nieuwe 777X vordert komen daar nog enkele honderden orders bij. De ‘Triple Seven’ ontwikkelde zich tot succesvolle widebody.

Eerste 777

Het 777-programma werd in oktober 1990 gestart. Het nieuwe model van Boeing moest het eerste 100 procent digitaal ontworpen vliegtuig worden en was in die tijd ‘the state-of-the-art’. Het toestel, met een twee-persoons cockpit, vloog in 1994 haar eerste vlucht. United Airlines was de eerste luchtvaartmaatschappij die de 777 in 1995 vloog. Het ging hierbij om de kleinste variant, de 777-200.

© Aero Icarus from Zürich, Switzerland / CC BY-SA

Groter

Zo’n drie jaar later, in 1998, kwam Boeing met een verlengde versie van de 777, de 777-300. Het toestel werd geleverd aan Cathay Pacific Airways. Het doel van de 777 was het opvullen van het gat tussen de 767 en de 747 in die tijd. Het toestel biedt ongeveer plaats aan tussen de 300 en 400 passagiers. Hiermee was het groter dan de tweemotorige toestellen in die tijd, maar kleiner dan de 747 jumbojet.

Extended Range

Inmiddels is het 777-model in zes varianten beschikbaar. Naast de 777-200 en 777-300 is er ook de zogenoemde ‘Extended Range’ (ER) variant aan toegevoegd. Voor beide modellen betekende dit een vergroot bereik. De 777-200ER maakte zes jaar na de start van het 777-programma haar eerste vlucht.

B777-300ER (c) Ewout Pahud

Long-range

Nóg grotere afstanden konden worden bereikt met de 777-200LR (long-range). Het toestel kan bijna 16.000 kilometer overbruggen wat langer is dan de A380 of B747. Het bleek uiteindelijk geen groot succes, ‘slechts’ zestig toestellen zijn uiteindelijk geleverd. Met de vergrote brandstoftanks kan het toestel veel extra brandstof meenemen om de lange afstanden te overbruggen. Dit bleek uiteindelijk niet efficiënt (genoeg) voor luchtvaartmaatschappijen waardoor Boeing niet verder dan zestig leveringen kwam.

Vracht

Naast de passagierstoestellen is er ook een vrachttoestel door Boeing de markt in gebracht, de 777F. Air France nam het toestel als eerste in gebruik in 2009 nadat de 777F in 2008 haar eerste vlucht maakte. Inmiddels is de 777 veelvuldig te zien in het vrachtsegment. Eerder deze week ontving Lufthansa Cargo haar 777F met een speciale livery.

D-ALFI, @BoeingAirplanes 777F @Lufthansa_Cargo “Cargo Human Care” decals. Photos: https://t.co/AVdimRXvSp 🇩🇪 pic.twitter.com/dpzFxAXMl3— Aeronews (@AeronewsGlobal) October 13, 2020

777X

Nu komt Boeing met de zevende variant, de nieuwe 777X. Het toestel moet de concurrentie aangaan met de Airbus A350. Begin dit jaar vloog de 777X voor het eerst, en naar verwachting zullen in 2022 de eerste lijnvluchten worden gevlogen. Het toestel is uitgerust met de krachtigste motoren van General Electric, de GE9X.

How it started How it's going pic.twitter.com/iyWBPmp2ER

— Boeing 777X (@b777xlovers) October 11, 2020

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing 777
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Toby Enzerink
  • LinkedIn

Was mede-eigenaar van Up in the Sky en is nu mede-eigenaar van SimFlying. Ook werkt hij als drone-consultant bij AirHub en is hij betrokken bij diverse projecten binnen de Dutch Drone Delta.

Gerelateerde Artikelen

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?