fbpx
AirlinesCoronavirusNieuwsOpmerkelijkRoutes en Bestemmingen

Zo is de capaciteit van Europese maatschappijen achteruit gegaan

Eurocontrol publiceerde dinsdag een grafiek waarin het effect van de coronacrisis op de hoeveelheid vluchten die Europese maatschappijen uitvoeren duidelijk zichtbaar is.

Afname

Op 20 oktober 2020 werden gemiddeld 61.2 procent minder vluchten uitgevoerd dan op 20 oktober 2019. Waar de hoeveelheid vluchten deze zomer nog toenam heeft de luchtvaartmarkt momenteel te lijden onder de toenemende hoeveelheid reisrestricties.

Verschillen

De onderstaande grafiek toont de verschillen tussen enkele Europese maatschappijen. De gegevens lopen uiteen van een afname van 17 procent tot een afname van 95 procent. Dit grote verschil is echter eenvoudig te verklaren.

Alternatief

De maatschappijen die het minst onder de coronacrisis hebben te lijden zijn de maatschappijen die weinig last hebben van reisrestricties. Maatschappijen met veel binnenlandse routes zijn over het algemeen dan ook minder hard getroffen. Ook speelt het een rol als er op de routes van de maatschappijen geen goed alternatief is voor vliegen.

Wideroe

De Noorse maatschappij Wideroe is het minst hard getroffen uit de lijst van Eurocontrol. Wideroe voert relatief veel binnenlandse vluchten uit naar bestemmingen die per spoor of weg minder goed bereikbaar zijn. Omdat de maatschappij relatief veel ‘essentiële’ vluchten uitvoert heeft het bedrijf minder last van de coronacrisis.

Brussels Airlines

Aan de andere kant van de grafiek staat Brussels Airlines. De Belgische nationale maatschappij heeft twee primaire markten: Europa en Afrika. Binnen Europa is momenteel veel concurrentie van onder andere de trein en budgetvliegers, die vluchten tegen dumpprijzen kunnen aanbieden. Dit, gepaard met een minimale vraag, zorgt ervoor dat veel vliegen voor Brussels Airlines niet rendabel is. Vanwege de reisrestricties liggen de vluchten naar Afrika ook voor een groot deel stil.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button