• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Arbeidsinspectie berispt Schiphol

    31/05/2023

    Grote droneaanval op Moskou

    30/05/2023

    Bestuurders Schiphol binnenkort voor de rechter

    30/05/2023

    EasyJet: ‘Schiphol heeft ons een aanbod gedaan’

    29/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023
  • Achtergrond

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023

    Op stap met de DC-3 Dakota

    27/05/2023
  • Editors’ choice

    Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

    30/05/2023

    Maatregelen na openen nooddeur Asiana A321

    29/05/2023

    Russische piloot vliegt bewust te langzaam

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    KLM vraagt zich af: ‘Hoe gaat de EU dit oplossen?’

    27/05/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Zwitserse studenten bouwen elektrische vierzitter
Achtergrond

Zwitserse studenten bouwen elektrische vierzitter

Remco de WitDoor Remco de Wit30/10/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
(c) e-Sling
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Wereldwijd zijn er tientallen studentenprojecten die zich bezighouden met de verduurzaming van de luchtvaart. Veelal gaat het om het bouwen van een elektrisch of hybride vliegtuig.

In ons land zijn studenten actief bij AeroDelft, Project DragonFly, Falcon Electric Aviation en DEAC Dutch Electric Aviation Centre. In Zwitserland zijn studenten aan de slag gegaan met het bouwen van een elektrische vierzitter. Maak in dit artikel kennis met project e-Sling.

Universiteit

Trekker van het project e-Sling is de Zwitserse universiteit ETH Zürich. Deze afkorting staat voor Eidgenössische Technische Hochschule. Gedurende acht maanden ontwikkelen 12 ETH-studenten machinebouw en elektrotechniek een 4-persoons elektrisch vliegtuig als onderdeel van een ETH-focusproject. Het gaat zowel om de ontwikkeling van een nieuwe elektrische aandrijflijn als een nieuw modulair batterijsysteem. Het project is in september 2020 gestart en eindigt volgend jaar mei.

Zuid-Afrikaans

De e-Sling is gebaseerd op de Sling TSi van Sling Aircraft uit Johannesburg. De Zuid-Afrikaanse vliegtuigbouwer is gespecialiseerd in het ontwerp en de fabricage van lichte vliegtuigen in de vorm van kits voor amateurbouw en kant en klare vliegtuigen. Het bedrijf produceert de tweezits Sling 2, die voor het eerst de lucht in ging in 2008, en de vierzits Sling 4, geïntroduceerd in 2011. AeroDelft heeft de Sling 4 op het oog, om het toestel geschikt te maken voor het vliegen op vloeibare waterstof. Het nieuwste type is de Sling TSi, uitgebracht in 2018. Dit metalen toestel met een niet-intrekbaar landingsgestel is een eenmotorige low-wing vierzitter. Het vliegtuig is uitgerust met een Rotax 915iS-motor.

Sling TSi (c) Sling Aircraft

Extender

De actieradius van de e-Sling bedraagt 250 kilometer. Met de optionele accu range extender kan tot 350 kilometer worden gevlogen. Om de actieradius te vergroten zijn de vleugels verlengd tot een spanwijdte van 10,5 meter. Hierdoor kunnen de vlieger en drie passagiers efficiënter vliegen met een snelheid van 160 kilometer per uur. De e-Sling behoudt het maximale startgewicht van 950 kilogram, wat certificering vereenvoudigt. Met het modulaire batterijsysteem, de innovatieve oliekoeling, de optionele range extender en de in eigen huis ontwikkelde elektromotor moet de e-Sling een uniek elektrisch vliegtuig worden.

Vermogen

De elektromotor levert voor het opstijgen een maximaal vermogen van 110 kW en draait tijdens de reisfase continu op 45 kW. De accu heeft een capaciteit van 55 kWh en zit in de vleugels in plaats van de benzinetank en in de motorruimte. Voor de hoofdbatterij en de range extender wordt gebruik gemaakt van de nieuwste generatie met 18.650 energiecellen. Deze worden gekoeld met siliconenolie.

(c) e-Sling

Hangar

Het e-Sling project wordt uitgevoerd op het Zürich Innovation Park. De universiteit zorgt voor een omgebouwde hangar op het vliegveld van Zürich/Dübendorf. Uitgerust met werkplaatsen en andere infrastructuur vormt Hanger 3 de ideale basis voor het project. Tijdens de testfase is er een directe toegang tot de startbaan van de luchthaven. Als het project is afgerond wordt de e-Sling voor onderzoeksdoeleinden en voor niet-commerciële demonstratievluchten gebruikt. Sponsors van e-Sling zijn onder andere Sling Aircraft, Live your dream foundation en Swiss World Cargo.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

AeroDelft DEAC e-Sling Falcon Electric Aviation Project DragonFly Sling studenten Zwitserland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Europese Unie zet meer blusvliegtuigen en -helikopters in

31/05/2023Redactie

Arbeidsinspectie berispt Schiphol

31/05/2023Redactie

Grote droneaanval op Moskou

30/05/2023Redactie

Recent

Europese Unie zet meer blusvliegtuigen en -helikopters in

31/05/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Aeroflot-piloten eisen hogere lonen

31/05/2023
Populair

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Paniek aan boord easyJet A320 naar Schiphol

26/05/2023

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?