Vanaf vandaag, 10 November 2020, is er een importheffing van vijftien procent op vliegtuigen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Deze heffing wordt ingesteld na aanleiding van een uitspraak van de World Trade Organization eind Oktober. Volgens het WTO moeten de EU leden maatregelen nemen tegen illegale subsidies die Boeing ontvangen zou hebben van de Amerikaanse overheid.
Amerika
De Verenigde Staten hanteren al sinds Augustus een importheffing van vijftien procent op toestellen van de Europese vliegtuigbouwer. Het wordt speciaal gericht op het A350 programma omdat het programma steun gekregen zou hebben van de Spaanse en Franse overheden. Deze situatie was een van de oorzaken dat Airbus ook een fabriek heeft opgericht in de Amerikaanse staat Alabama.
Verleden
Het geruzie heen en weer is al sinds 2005 aan de gang. Toen had de EU al problemen met de subsidies die de Verenigde Staten gaf aan de producenten van grote commerciële vliegtuigen. De eerste echte klacht stamt uit 2006. Nu, ruim tien jaar later, hebben beide partijen een importheffing in werking gesteld.
Europese Commissie
De Europese Commissie had naar eigen zeggen geen andere keus om de importheffingen in te stellen. Nadat de Amerikaanse overheid stelde dat de EU en Airbus zeven en een half miljard dollar aan subsidies zou moeten terugbetalen. De EU hoopt dat het geruzie heen en weer snel bijgelegd kan worden. Ze roept daarom ook op om de importheffingen aan beide kanten te laten vallen. Het zou een win-win situatie zijn voor beide partijen.



Uddel
MBO