De Chinese vliegtuigbouwer heeft de type-inspectievergunning gekregen voor haar C919 ‘narrowbody’, wat de weg vrijmaakt voor de laatste test en certificering van het vliegtuig.
Vergunning
Op 27 november heeft de Chinese burgerluchtvaartautoriteiten (CAAC) de vergunning aan Comac verleend. Dit houdt in dat het concept is afgerond en dat er geen grote wijzigingen gedaan worden aan het ontwerp.
Concurrentie
De vergunning markeert een nieuw hoofdstuk voor het ‘narrowbody’-programma. Comac hoopt dat het vliegtuig zal concurreren met de Airbus A320 en Boeing 737 familie. Flight Global meldde al eerder in 2019 dat het programma één jaar was vertraagd. Hierdoor is de eerste commerciële vlucht van de C919 naar 2021-2022 verplaatst.
Eerste levering
De Chinese firma hoopt volgend jaar het luchtwaardigheidscertificaat te krijgen voor de C919, zodat Comac kan beginnen met de eerste leveringen aan Chinese luchtvaartmaatschappijen. China Eastern Airlines zal de eerste C919’s ontvangen. De verwachting is dat de eerste C919’s in 2021 worden geleverd.
Bestellingen
Uit de gegevens van Comac blijkt dat er 305 bestellingen zijn voor de C919. Ook zijn er meer dan 700 toezeggingen gedaan voor de ‘CFM International Leap-1C-vliegtuigen’.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.