In 2019 waren slechts acht mensen verantwoordelijk voor 75.000 van de klachten over Schiphol, een kwart van het totaal.
2 personen, tien procent
Twee mensen dienden gezamenlijk ruim 36.500 meldingen van overlast in. In totaal werden in 2019 bijna 300.000 klachten over geluidshinder, angst of vervuiling ingediend. Dit waren er ongeveer 25.000 meer dan in 2018. Meer dan tien procent van het totale aantal klachten werd dus ingediend door twee personen. Ook de andere cijfers zijn opmerkelijk.
56 mensen, 150.000 klachten
Uit de rapportagecijfers blijkt dat 56 mensen in totaal bijna 150.000 meldingen indienden. Dat is maar liefst de helft van alle meldingen die in totaal zijn ontvangen. De overige 150.000 klachten werden, een stuk gespreider, ingediend door in totaal 12.500 andere personen.
Per vliegtuig
Het percentage van meldingen per vliegtuigtype biedt ook een interessant perspectief. De viermotorige 747’s en A380’s blijken niet erg populair, al lijkt de 747-400 de grootste hoeveelheid klachten op te leveren. Uit de BAS-statistieken blijkt bovendien dat, net als in voorgaande jaren, de meeste meldingen worden ingediend over startende 747 Cargo-vluchten in de late avond en nacht.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.