Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Doorstart op Schiphol leidt tot onderzoek
Achtergrond

Doorstart op Schiphol leidt tot onderzoek

RedactieDoor Redactie15/12/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Ewout Pahud de Mortanges
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft het rapport naar aanleiding van een gevaarlijke situatie tussen een KLM Boeing 737-700 en een Transavia 737-800 afgerond. Het incident vond plaats op 29 maart 2018 en ontstond nadat een doorstartende KLM 737-700 te dicht bij een startende Transavia 737-800 kwam.

Het incident gebeurde toen de KLM 737 besloot de landing af te breken op baan 18C omdat het te lang boven de baan bleef zweven. Tegelijkertijd had de 737 van Transavia toestemming gekregen om te beginnen met de start op baan 24. Toen de luchtverkeersleider het gevaar zag probeerde hij de  Transavia 737 te laten stoppen. Dit lukte echter niet aangezien hij de Transavia opriep met het verkeerde vluchtnummer. Hierdoor werd er vanuit het vliegtuig niet gereageerd en ging het door met de start.

De piloten van het KLM-vliegtuig meldden direct aan de luchtverkeersleiding dat zij een doorstart  maakten, waarna de luchtverkeersleider ingreep en het toestel gelijk een scherpe bocht naar rechts liet maken. Tegelijkertijd kregen de Transavia-piloten de opdracht om na de start zo snel mogelijk een linkerbocht  te maken om zo meer afstand tussen de beide toestellen te creëren. De afstand tussen die  vliegtuigen is tenminste altijd meer dan 960 meter geweest en de vliegtuigen zijn nooit in gevaar geweest.

De situatie om 19:56u. Oranje is het vliegpad van de doorstartende KLM 737, het blauwe vliegpad is van de Transavia 737.
Bron: LVNL Baangebruik

De KLM 737 was onderweg naar Schiphol vanuit Manchester. Tijdens de voorbereidingen voor de landing, zijn de piloten via de radio op de hoogte gesteld van het weer en het baangebruik. Ook de crew van het Transavia-toestel heeft dit radiobericht voor de start ontvangen en zij hebben dit ook extra meegenomen in hun voorbereidingen. Tijdens de doorstart van de KLM 737 heeft de bemanning extra rekening met het baangebruik gehouden en dit zo snel mogelijk doorgegeven aan de luchtverkeersleider. Hierdoor kon de luchtverkeersleider ingrijpen zonder dat er een waarschuwing  voor de piloten kwam. 

De procedure om op baan 18C te landen en op baan 24 te stijgen is geïntroduceerd zodat LVNL meer en efficiënter vliegbewegingen af kan handelen. Deze combinatie van baangebruik is echter alleen  mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Zo mag het startende vliegtuig normaal gesproken alleen  toestemming krijgen om te starten als het landende vliegtuig minimaal 3,5 kilometer van de baan is.

Op deze regel is echter een uitzondering. Als de veilige afstand tussen de vliegtuigen altijd kan worden gewaarborgd, door de bemanningen of de luchtverkeersleider, dan mag er afgeweken worden van de minimale waarden. Vanwege het rustige weer en de mogelijkheid voor de luchtverkeersleider om beide vliegtuigen te kunnen zien, werd in deze situatie afgeweken van de uitzonderingsregel.  

Naar aanleiding van het onderzoek naar het incident heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid twee aanbeveling  gedaan. De eerste is gedaan aan de LVNL: “Verwijder de procedure ‘Verminderde separatie tussen startend en landend verkeer’ uit de Operations Manual en houd vast aan de standaardprocedure  voor het gebruik van afhankelijke start- en landingsbanen.” Daarnaast heeft de Onderzoeksraad een aanbeveling gedaan aan de Nederlandse autoriteiten: “Laat beoordelen of de procedures van  Luchtverkeersleiding Nederland met betrekking tot afhankelijk baangebruik voldoen aan de  vigerende wet- en regelgeving.”

Deze bijdrage is in december 2020 voor Up in the Sky geschreven door Jelle Harberts.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing 737 Doorstart Incident KLM Luchtverkeersleiding LVNL Onderzoek Onderzoeksraad voor de Veiligheid onderzoeksraad voor veiligheid ovv Schiphol Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

22/05/2025Redactie

El Al in de lift

22/05/2025Redactie

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025Redactie
Recent

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

22/05/2025

El Al in de lift

22/05/2025

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?