KLM Asia is een van de dochtermaatschappijen van KLM. Kenmerkend zijn de Asia-toestellen die niet het ‘normale’ KLM-logo dragen. Waarom werd deze dochtermaatschappij opgericht?
Oorlog
Al sinds de oorlog van eind jaren ’40 is er een strijd tussen China en Taiwan. De communistische leiders op het vasteland Republiek China beschouwen Taiwan nog steeds als onderdeel van een verenigd China. Tot op de dag van vandaag dreigt China nog steeds Taiwan binnen te vallen en het grondgebied terug te nemen. China wordt alleen tegengehouden door de Verenigde Staten die beloofd hebben Taiwan te verdedigen.
Oprichting
In 1995 werd daarom KLM Asia opgericht om door middel van een juridische constructie richting Taiwan te kunnen vliegen. De Volksrepubliek China gaf namelijk geen toestemming om op Taiwan te vliegen. Als oplossing hiervoor richtte KLM, KLM Asia op. Door met deze constructie te vliegen kan KLM de banden met China aanhouden doordat KLM zelf niet op Taiwan vliegt. Dochtermaatschappij KLM Asia voert deze vluchten dus uit.
Niet alleen KLM deed dit. Ook andere maatschappijen voerde vluchten uit onder een andere naam, zoals British Asia Airways en Air France Asia.
Vloot
De vloot van KLM Asia bestaat uit negen toestellen, waarvan zeven 777-200’s en twee 777-300’s. Allen dragen zij het logo van KLM Asia zonder de bekende kroon op het KLM-logo. Verder zijn de 777’s identiek aan de ‘normale’ KLM-toestellen. De vliegtuigen worden niet alleen op vluchten richting Taipei ingezet, maar de toestellen vliegen wereldwijd met uitzondering van bestemmingen in China.
