• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maastricht nu onderdeel van Schiphol Group

    09/06/2023

    Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

    09/06/2023

    PLAY ziet nog een mogelijkheid op Schiphol

    09/06/2023

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023
  • Achtergrond

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023
  • Editors’ choice

    Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

    09/06/2023

    PLAY ziet nog een mogelijkheid op Schiphol

    09/06/2023

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Air Force One door de jaren heen
Achtergrond

Air Force One door de jaren heen

Emiel MeelsDoor Emiel Meels06/01/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
VC-25 'Air Force One', USAF
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Met Joe Biden die binnenkort zijn eed aflegt om officieel president te worden van Amerika nemen we een kijkje naar de geschiedenis én de toekomst van de Air Force One.

Eerste toestellen

Voor de 2de wereldoorlog was commerciële luchtvaart nog maar pril. Zo werd het ook niet nodig geacht om de President te transporteren door de lucht. In die tijd werd voornamelijk de trein gebruikt. Toch werd er een paar jaar voor WO2 gedacht dat transport door de lucht nodig was. En dus werd er een Douglas Dolphin speciaal ontworpen voor het transport van de president, Franklin Roosevelt. Er is geen bewijs dat Roosevelt daadwerkelijk heeft gevlogen in dit toestel.

Douglas Dolphin bedoeld voor Franklin Roosevelt USCG, Public domain, via Wikimedia Commons

De eerste officiële vlucht van een president van Amerika, Franklin Roosevelt in dit geval, kwam in 1943. Roosevelt moest voor de Casablanca Conferentie de Atlantische oceaan over. Maar in die tijd was er veel dreiging van Duitse U-boten. Dus moest de president wel door de lucht. Het toestel dat hiervoor werd gekozen was de Boeing 314 clipper. Met 3 tussenstops bereikte Roosevelt de andere kant van de Atlantische oceaan.

Boeing Clipper Boeing Aircraft, Public domain, via Wikimedia Commons

Oorsprong “Air Force One”

Hierna volgde nog een paar toestellen waarmee de president zich liet verplaatsten. Maar deze miste allemaal de iconische naam; Air Force One. De oorsprong van deze naam vind zich in een incident dat plaatsvond in 1953. Toen vloog er een vlucht van Eastern Airlines, met vluchtnummer 8610, hetzelfde luchtruim in als een toestel waarin toenmalig president Dwight D. Eisenhower in vloog. Hij vloog onder het vluchtnummer Air Force 8610. Om deze verwarring in de toekomst te voorkomen werd bepaald dat elke vlucht waarin de President zicht bevindt voortaan de naam “Air Force One” kreeg.

Hierna introduceerde Eisenhower de Lockheed C-121 Constellation als presidentieel toestel. Hij bestelde 2 stuks en deze kregen de bijnaam Columbine 2 & 3.

De eerste straalmotoren

Het eerste straalmotor aangedreven toestel kwam in 1959. De SAM (Special Air Missions) 970 werd geïntroduceerd, een aangepaste variant van de Boeing 707. Deze was twee maal zo snel als zijn voorganger, de Constellation.

De 707 bleef jarenlang het toestel van dienst. In 1962, onder John F. Kennedy, kwam de bekende livery tot stand. Er werd dat jaar een long-range versie geleverd van de 707, de Boeing C-137, in goud en rode kleuren. Kennedy vond deze kleurencombinatie te vorstelijk en dus kreeg de Air Force One zijn kenmerkende blauw-witte kleurenschema.

Vlak na de moord op Kennedy moest de Vice-president, Lyndon B. Johnson, worden ingezworen. Dit gebeurde aan boord van de Air Force One.

22 november 1963: Lyndon B. Johnson wordt ingezworen Cecil W. Stoughton, Public domain, via Wikimedia Commons

Boeing 747

Onder president Reagan werd besloten dat de 707’s te oud werden. Er moest een nieuw toestel komen en de keuze viel al snel op de Boeing 747-200B. De oplevering van de toestellen werd echter vertraagd, omdat er nog diverse aanpassingen nodig waren. Zo waren er maatregelen nodig, om de toestellen te beschermen tegen elektromagnetische aanvallen. Reagan zelf heeft nooit aan boord van de 747’s kunnen vliegen. De beide toestellen werden pas opgeleverd toen George H. W. Bush al president was. De 747’s kregen de aanduiding VC-25A. Dit is tot op de dag van vandaag nog het presidentiële toestel.

Boeing VC-25 U.S. Air Force File Photo., Public domain, via Wikimedia Commons

Toekomst

Joe Biden zal in de nabije toekomst nog vliegen in de VC-25A. De Amerikaanse luchtmacht heeft afgelopen jaar 2 Boeing 747-8’s besteld. Deze waren bedoeld voor de Russische maatschappij Transaero, maar hebben op testvluchten na nooit gevlogen. De verwachting is dat deze 747-8’s, genaamd VC-25B in 2024 worden opgeleverd.

Ook zijn er plannen om in de toekomst supersonisch te gaan vliegen. Dit werd vorig jaar bekend. Er lopen nu onderzoeken met meerdere bedrijven om te kijken in hoeverre dit mogelijk is.

Dit zou er zo uit moeten gaan zien;

  • © Boom
  • Een impressie van de Air Force One van Hermeus © Hermeus
  • Het presidientiële vliegtuig volgens Exosonic © Exosonic

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Air Force Air Force One Amerika Boeing 747
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Emiel Meels
  • LinkedIn

Gastredacteur. In zijn kindertijd liep Emiel al tussen de vliegtuigen omdat zijn vader hem meenam als hij ging zweefvliegen. Hij volgt de opleiding Aviation Operations aan de HvA en studeert dit jaar af.

Gerelateerde Artikelen

Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

05/06/2023Goof Bakker

Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

04/06/2023Netty Buijing

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

03/06/2023Guido Wolfs

Recent

Maastricht nu onderdeel van Schiphol Group

09/06/2023

Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

09/06/2023

PLAY ziet nog een mogelijkheid op Schiphol

09/06/2023
Populair

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?