Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Hoe Bombardier’s C-Serie de Airbus A220 werd
Achtergrond

Hoe Bombardier’s C-Serie de Airbus A220 werd

RedactieDoor Redactie07/01/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Sanne van der Leest
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Airbus A220 is steeds vaker bij luchtvaartmaatschappijen te zien voor de middellange afstanden. Dit type komt echter voort uit Bombardier’s C-serie, de CS100 en CS300. Hoe is de Airbus A220 ontstaan?

C-Serie

De vliegtuigserie van Bombardier kreeg te maken met enkele tegenslagen. Het type werd ontwikkeld om het middensegment te vullen met plaats voor zo’n 100 tot 150 passagiers. De fabrikant besloot twee modellen te ontwikkelen: de CS100 met 110 zitplaatsen en de CS300 met 135 zitplaatsen. Wegens een gebrek aan orders werd de productie van de twee modellen in 2006 tijdelijk stilgelegd. In 2013 maakte Bombardier de eerste vlucht met de CS100.

Overname

De tegenvallende resultaten en de onzekerheid rondom de C-Serie zorgde voor een overname van Airbus. De Franse fabrikant Airbus nam een meerderheidsbelang met 50,01 procent van de aandelen. De deal werd begin 2018 afgerond. Bombardier en Investissement Québec bezitten nu respectievelijk ongeveer 34 procent en 16 procent, terwijl Airbus het meerderheidsbelang kreeg in de C-Serie van Bombardier.

A220

In de zomer van 2018 werd bekend dat de C-Serie overging in de A220-serie. De A220-familie bestaat uit twee toestellen, de A220-100 en de A220-300, respectievelijk de voormalige Bombardier CS100 en CS300. Inmiddels zijn onder andere Delta Air Lines en Air Canada in bezit van een A220-variant. De -300-variant heeft verreweg de meeste orders gekregen en is met 120 tot 150 passagiers een geliefd toestel. Ook luchtvaartmaatschappij Air France heeft een order staan voor de A220-300. In dat opzicht lijkt het een succesvolle overname en heeft Bombardier inmiddels haar handen volledig van het A220-programma afgehaald.

  • A220-300 ©Airbus
  • A220-300 ©Airbus
  • A220 – ©Airbus

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus Airbus A220 Bombardier CS100 CS300 Overnames
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?