Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Ongeluk betekent vijfde 737-crash voor Sriwijaya Air sinds 2008
Achtergrond

Ongeluk betekent vijfde 737-crash voor Sriwijaya Air sinds 2008

RedactieDoor Redactie11/01/2021Update:11/01/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Boeing 737-500 die zaterdag ten noorden van de radar verdween en gecrasht is in de Javazee, blijkt niet het enige incident met een toestel van Sriwijaya Air.

SJ182

De Boeing 737-500 met 62 passagiers en bemanning, was op weg naar Pontianak in West-Kalimantan, voordat het vliegtuig vier minuten na de start van de radarschermen verdween. De marine van Indonesië ontdekte zondag signalen die afkomstig kunnen zijn van de zwartedoos van de Sriwijaya Air-jet die kort na het opstijgen uit de hoofdstad Jakarta mogelijk in zee neerstortte.

Reeks

Het is al het vijfde ongeluk dat zich sinds 2008 voor heeft gedaan met een 737 van de Indonesische maatschappij. In 2008 schoof een 737-200 onder natte omstandigheden van de baan, waarbij een boer op de grond werd gedood. Een hydraulisch probleem, én het gebrek aan risicomanagement door de bemanning hierop bleek hierin een bijdragende factor.

In 2011 schoof wederom een 737-300 van de baan in natte omstandigheden. Hierbij begaf het landingsgestel het nadat het toestel in zachte ondergrond terechtkwam. Later bleek dat de vermoeidheid en het niet toepassen van procedures, zoals het vliegen van een stabiele nadering (approach) en het gebruik van checklists, ontbrak.

Ook in 2012 was zware regen een factor bij een ongeluk met 737-400. Na de controle te zijn verloren (mogelijk aquaplaning) kwam het toestel naast de baan terecht, waarbij het neuswiel afbrak en het vliegtuig werd afgeschreven.

In 2017 was er wederom een incident tijdens de landingsfase. Een 737-300 maakte een zogenaamde runway overrun. Hierbij schiet een toestel na het landen verder door dan toegestaan.

Redenen

Het is moeilijk om een specifieke reden aan te wijzen voor deze gebeurtenissen. Mogelijk is de leeftijd van de vloot, die met gemiddeld 20 jaar relatief oud is, een factor. Bij de ongelukken in 2008 en 2011 speelden fouten van de cockpitbemanning een belangrijke rol. Onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak van de meest recente crash is.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
achtergrond Boeing 737 Crash ongeluk Sriwijaya Air
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025Redactie

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie

Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

18/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?