Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»737 MAX»‘Systeem dat 737 MAX-crashes veroorzaakte was mogelijk overbodig’
737 MAX

‘Systeem dat 737 MAX-crashes veroorzaakte was mogelijk overbodig’

RedactieDoor Redactie11/01/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Boeing
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De soap met de Boeing 737 MAX loopt al een hele tijd. Nu blijkt dat er gerede twijfel is over de noodzaak van het beruchte MCAS-systeem in Boeing’s noodlottige nieuwste 737-type. Dit bericht luchtvaartwebsite The Air Current.

MCAS

Het Maneuvering Characteristics Augmentation System is een inmiddels veelbesproken systeem dat Boeing aan boord van de 737 MAX heeft geïnstalleerd. Up in the Sky legde de details van het systeem al uiteen in een eerder artikel. In de basis stuurt het systeem bij als het detecteert dat het toestel in een bepaalde configuratie een te hoge invalshoek heeft. Deze neiging wordt ingegeven door het vergrote opwaartse rotatiemoment veroorzaakt door de nieuwe motoren in de MAX. Die zorgen namelijk voor een andere zogenaamde ‘stuwdruklijn’ (line of thrust) ten opzicht van het zwaartepunt (centre of gravity), omdat de motoren verder voor de vleugel moeten worden gemonteerd vanwege de geringe grondspeling.

De motor van een 737 MAX 8 ©Boeing

Twijfels

The Air Current bericht over de beweegredenen van Boeing om MCAS te gebruiken en de twijfels die zijn gerezen na uitgebreid onderzoek van de FAA en EASA. Uit interviews met piloten, ingenieurs en officials blijkt dat de noodzaak tot MCAS vooral is ingegeven door de vergaarde data tijdens testvluchten en niet zozeer door hoe de testpiloten het toestel vonden aanvoelen in kritische delen van de vluchtenvelop. Steve Dickson, die als FAA administrateur een belangrijke rol heeft in het evalueren van de Boeing 737 MAX, zegt dat de MAX ook zonder MCAS over acceptabele overtrekeigenschappen beschikt. “De FAA is teruggegaan en naar het vliegtuig had gekeken met de overtrekkarakteristieken met én zonder het huidige MCAS-systeem. Deze zijn in beide gevallen acceptabel”, aldus Steve Dickson in een media-briefing uit februari 2020.

Ook de Europese luchtvaartautoriteit lijkt dit sentiment te delen. In een rapport waarin EASA de voorwaarden noemt waaronder de MAX mag terugkeren, zegt Patrick Ky, uitvoerend directeur EASA, over de kwestie: “We hebben het vliegtuig ook tot het uiterste gedreven tijdens vliegproeven, het gedrag van het vliegtuig in storingsscenario’s beoordeeld en konden bevestigen dat het vliegtuig stabiel is en zelfs zonder het MCAS niet de neiging heeft om de neus ongewild omhoog te roteren (pitch-up red.). “


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing Boeing 737 MAX EASA FAA MCAS
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?