• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023

    80 jaar geleden: KLM-Dakota ‘Ibis’ neergeschoten

    01/06/2023

    Arbeidsinspectie berispt Schiphol

    31/05/2023
  • Achtergrond

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023
  • Editors’ choice

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023

    80 jaar geleden: KLM-Dakota ‘Ibis’ neergeschoten

    01/06/2023

    Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

    30/05/2023

    Maatregelen na openen nooddeur Asiana A321

    29/05/2023

    Russische piloot vliegt bewust te langzaam

    28/05/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Analyse»Waarom WiFi aan boord zo traag is
Analyse

Waarom WiFi aan boord zo traag is

RedactieDoor Redactie13/01/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Air France-KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In een wereld waar tegenwoordig bijna overal snelle WiFi te vinden is, blijft het in de lucht moeilijk om een snelle verbinding te maken, waarom?

WiFi aan boord is over het algemeen traag en duur. Veel maatschappijen bieden het als premium-product aan, sommige bieden het juist weer gratis aan. Hoe komt een vliegtuig überhaupt aan een WiFi verbinding?

Soorten verbinding

Er zijn 2 manieren voor een toestel om verbinding te krijgen. Via een toren op de grond of via een satelliet. Als de verbinding via een toren op de grond loopt heet het air to ground (ATG). Er zit een antenne aan de onderkant van het toestel die verbinding maakt met een toren op de grond. Nadeel hiervan is dat als er geen torens in de buurt zijn, je geen WiFi hebt. Dit gebeurt als je bijvoorbeeld boven water vliegt, of een groot gebergte.

Bovendien moet het vliegtuig constant verwisselen van toren waarmee verbinding gelegd wordt. Met zo een hoge snelheid gebeurt dat nog best vaak. Hierdoor wordt de verbinding een stuk instabieler. Dit verschijnsel zorgt er ook voor dat de WiFi in treinen ook zo traag en instabiel is.

Daarnaast heb je verbinding met behulp van een satelliet. Deze verbinding wordt gemaakt met een soort koepel die boven op de romp van het toestel zit. In deze verbinding zit dan weer een onderscheid tussen een Ku-band en een Ka-band. Dit verschil is vergelijkbaar met 3G en 4G. Er zijn hierover verdeelde meningen betreffende welke van de twee het beste is. Ondanks een directere satelliet verbinding is WiFi van deze soort ook niet per se snel. Dit is natuurlijk niet gek met zo een ontzettend grote afstand die de verbinding moet afleggen.

Kosten

De kosten van WiFi voor een maatschappij hangen af van veel factoren. Zo is ten eerste het installeren van WiFi-apparatuur op een toestel al zeer prijzig. De apparatuur op zich en het feit dat het toestel voor een paar dagen op de grond moet staan. Alleen al om deze reden kiezen sommige maatschappijen ervoor om het nog niet aan te bieden. Daarnaast hangen de kosten af van de gekozen provider, de snelheid die de maatschappij wil, de routes die de maatschappij vliegt (voor een maatschappij die veel over zee vliegt, zal het zeer prijzig zijn) en het soort verbinding (Satelliet of ATG).

Delta Air Lines

Delta heeft onlangs aangekondigd gebruikt te gaan maken van een snelle satelliet verbinding. Deze verbinding wordt geleverd door het bedrijf Viasat. Delta gaat deze service gratis aanbieden aan haar reizigers. Zij vinden dat wifi aan boord gratis zou moeten zijn. Zonder concessies te doen aan de snelheid.

Ekrem Dimbiloglu, Director of brand Experience, meldt het volgende: ‘Vanaf het begin van de pandemie hebben we zelfs nog meer focus gelegd op het verbeteren van de klant-ervaring. Met toekomstbestendige technologie en bijvoorbeeld onze innovatieve Cleanliness standaard verwelkomen wij onze passagiers terug aan boord met een veilige en gepersonaliseerde vliegervaring. Verbonden zijn, zowel thuis als op reis, is belangrijk voor onze passagiers. Op dat gebied hebben we nu een grote sprong voorwaarts gemaakt. Dankzij deze beste in-flight verbinding komt onze visie op het gebied van geheel nieuwe reizigerservaring op een hoger niveau.’

European Aviation Network (EAN)

In Europa is sinds 2019 een snellere verbinding beschikbaar. Dit is mogelijk gemaakt door het European Aviation Network (EAN). Zij hebben meer dan 300 grondstations over Europa geplaatst waardoor een snellere 4G verbinding mogelijk is. British Airways gebruikt met name dit netwerk.

Dit soort netwerk zou toonaangevend moeten zijn voor de toekomst. Vraag naar WiFi aan boord is er veel. Immerstat, het bedrijf achter EAN, publiceerde een onderzoek waaruit blijkt dat 60% van de passagiers WiFi aan boord als noodzaak zien, niet als luxeproduct. Tegenwoordig worden toestellen al geleverd met ingebouwde WiFi-Apparatuur. Dit toont dat in de toekomst, WiFi daadwerkelijk de standaard wordt aan boord.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

europa innovatie Wifi
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

02/06/2023Redactie

Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

02/06/2023Goof Bakker

SAS verkoopt tickets voor elektrische vluchten

01/06/2023Redactie

Recent

Man verstopt zich opnieuw in landingsgestel

02/06/2023

IATA neemt contrails onder de loep

02/06/2023

GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

02/06/2023
Populair

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

EasyJet: ‘Schiphol heeft ons een aanbod gedaan’

29/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?