Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Analyse»Hoe vervoeren Boeing en Airbus hun onderdelen? | Longread
Analyse

Hoe vervoeren Boeing en Airbus hun onderdelen? | Longread

RedactieDoor Redactie15/01/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©S.Ramadier/Airbus
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het produceren van vliegtuigen is een grote operatie. Verschillende fabrieken zijn verantwoordelijk voor verschillende onderdelen. Deze onderdelen moeten door het hele land vervoerd worden, maar hoe doen bedrijven zoals Boeing en Airbus dit? Dat zal verder worden uitgelegd in dit artikel.

De logistiek

Boeing en Airbus, de grootste vliegtuigproducenten, leveren per jaar gemiddeld zo’n 800 vliegtuigen. Hierachter gaat een enorme logistieke operatie schuil. Zo heeft Airbus zes verschillende fabrieken, waarvan er drie in Europa liggen, één in China en twee in de VS. Het vervoeren van onderdelen tussen deze fabrieken doen ze vaak met normale cargo- of passagiersvluchten. Soms is dit echter niet te doen vanwege de grootte van de onderdelen. Hiervoor heeft Airbus een speciaal vliegtuig ontwikkeld, de Beluga. Ook Boeing heeft een speciaal cargovliegtuig, deze wordt de Dreamlifter genoemd.

De Beluga

De A300-600 ST (Super Transporter), ofwel de Beluga, is een cargovliegtuig van Airbus dat gemaakt is om vliegtuigonderdelen te vervoeren. Het vliegtuig, wat volgens velen – vandaar de naam Beluga – lijkt op een walvis, is op 13 september 1994 in dienst gekomen. In totaal heeft Airbus vijf stuks geproduceerd. Het doel van het vliegtuig was om verschillende onderdelen (van bijvoorbeeld de A320) naar een centrale plek te brengen en hier het eindproduct in elkaar te zetten, als een soort Ikea pakket alleen dan veel groter en ingewikkelder.

Het vliegtuig heeft het meest gevlogen tussen Toulouse, Hamburg, Seville, Tianjin, Mobile en Mirabel, de steden waar de verschillende Airbus fabrieken staan. Dit soort vrachtvluchten worden ongeveer zestig keer per week uitgevoerd. Naast de Airbus onderdelen vervoert de Beluga ook onderdelen van het ISS, kunststukken en helikopters. Met een inhoud van ongeveer 1500 m3 past er erg veel in dit vliegtuig; volgens Airbus gaat het om ongeveer twee á drie A320 neusrompen. In november 2014 liet Airbus weten dat het bezig was met de ontwikkeling van een grotere versie van de Beluga. De Beluga XL, zoals hij genoemd wordt, is in 2020 in dienst gekomen en zal vanaf 2025 alle oude Beluga’s vervangen. De nieuwe Beluga kan twaalf procent meer payload meenemen.

© aeroprints.com via Wikipedia

De Dreamlifter

De Boeing 747-400 LCF (Large Cargo Freighter), ofwel de Dreamlifter, is de Boeing-variant van de Beluga. Ook de Dreamlifter vervoert onderdelen van Boeing, met name de onderdelen van de 787 Dreamliner. Op 13 oktober 2003 meldde Boeing dat ze de onderdelen van de nieuwe 787 (toentertijd de 7E7) alleen via de lucht gingen transporteren. Hier kwam echter een probleem bij kijken: de 787 onderdelen waren te groot voor de 747-400F en de Antonov-225. Hierdoor moest Boeing komen met een oplossing komen voor dit probleem.

Uiteindelijk werd de Dreamlifter geïntroduceerd. Het vliegtuig heeft haar eerste vlucht gemaakt op 9 september 2006. Het toestel is een gemodificeerde versie van de 747-400, en kan ongeveer 1840 m3 aan cargo vervoeren. Dat is ongeveer drie keer zoveel als de 747-400F. Er zijn in totaal vier 747-400’s omgebouwd tot Dreamlifter; het verschil tussen de 747-400F en de Dreamlifter is daardoor ook niet groot.

De bekende vorm van de 747 is nog steeds zichtbaar in de Dreamlifter. De vleugels zijn bijna even groot en het vliegtuig is bijna even lang, maar toch zijn er in de details een aantal opvallende verschillen. Zo heeft de Dreamlifter met 364.235 kilogram een lager maximum opstijggewicht dan de 747-400F (396.890 kg). Ook kan de 747-400F een grotere afstand vliegen (7260 Nautische mijlen) ten opzichte van de Dreamlifter (4200 nautische mijlen). Vergeleken met de de Beluga is de Dreamlifter niet vaak te zien; de zestig vluchten per week van de Beluga halen de Dreamlifters niet.

Deel van een 787 ©Boeing

©OwnsGermany

Op de video kan je zien hoe de neus van de 787 in de Dreamlifter wordt uitgeladen.

Conclusie

Al met al is het vervoeren van onderdelen geen “piece of cake”. Zowel bij Airbus als Boeing komt er veel logistieke planning bij kijken. Er moeten veel en vooral ook grote onderdelen snel vervoerd worden. Hierdoor zijn de Beluga en de Dreamlifter essentieel voor de productie van vliegtuigen. Daarnaast is zijn de toestellen natuurlijk voor avgeeks ook bijzondere vliegtuigen om te zien.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus Beluga Boeing Dreamlifter
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025Redactie

Boeing mag weer landen in China

13/05/2025Redactie

JetBlue viert samenwerking met unieke livery

13/05/2025Redactie
Recent

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025

Boeing mag weer landen in China

13/05/2025

JetBlue viert samenwerking met unieke livery

13/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?