• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»De voorloper van de A380 die nooit kwam; de MD-12
Achtergrond

De voorloper van de A380 die nooit kwam; de MD-12

RedactieBy Redactie27/01/2021Updated:27/01/20212 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Md-12-2.png
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het had het eerste toestel moeten worden met twee volledige verdiepingen. Maar verder dan een tekening kwam het niet. Wat ging er mis in dit ambitieuze project van McDonnell Douglas?

Ontwikkeling

Naar aanleiding van het matige succes van de MD-11 kwam Mcdonnell Douglas met plannen om de huidige MD-11 te verlengen zodat er meer passagiers aan boord konden. Begin jaren 90 kwam McDonnell Douglas met de MD-12X. Deze plannen kwamen voort uit een samenwerking tussen McDonnell Douglas, Taiwan Aerospace en andere Aziatische bedrijven.

Al snel veranderde het ontwerp van de MD-12X naar een veel groter toestel, de MD-12. De MD-12 werd ontworpen met vier motoren en twee verdiepingen. Het toestel had een lengte van 63.4 meter en een spanwijdte van 64.9 meter.

Anynobody, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Orders bleven uit

Het ontwerp van de MD-12 werd in april 1992 openbaar gemaakt. Het ontwerp was gelijk aan de vroege concepten van de Airbus A380 en de Boeing New Large Airplane (NLA). De MD-12 zou in 1995 haar eerste vlucht moeten maken, en vanaf 1997 beschikbaar moeten zijn voor maatschappijen.

Maar zover kwam het nooit. Interesse bleef uit voor de MD-12. En McDonnell Douglas kreeg geen orders voor de “superjumbo”. Als reactie hierop trokken de Aziatische partijen en Taiwan Aerospace zich terug uit het programma. Doordat Taiwan Aerospace zich terugtrok uit het programma ontbrak het bij McDonnell Douglas aan budget, zij hadden namelijk een aandeel van 43%. McDonnell Douglas cancelde daarom het project. De MD-12 kwam dus nooit verder dan de tekentafel.

Omdat de promotie van het toestel toentertijd erg veel in de media kwam was er het gerucht dat de MD-12 een stunt van McDonnell Douglas zou zijn om de waarde van het bedrijf te verhogen voordat het fuseerde met Boeing in 1997. Dit bleef echter een gerucht.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

A380 dubbeldekker McDonnell Douglas
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

Onduidelijkheid over crash Ilyushin IL-76

25/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Onduidelijkheid over crash Ilyushin IL-76

25/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?