Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve presenteert nieuw passagiersvliegtuig

    11/12/2023

    Cessna na vier pogingen geland op Lelystad

    11/12/2023

    Wil om natuurvergunning Schiphol te vernietigen

    10/12/2023

    Het verhaal achter de KLM 777 ‘Orange Pride’

    09/12/2023

    747 en MD-11: echte vliegtuigen die muziek maken

    09/12/2023
  • Achtergrond

    Het verhaal achter de KLM 777 ‘Orange Pride’

    09/12/2023

    747 en MD-11: echte vliegtuigen die muziek maken

    09/12/2023

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023
  • Editors’ choice

    Het verhaal achter de KLM 777 ‘Orange Pride’

    09/12/2023

    747 en MD-11: echte vliegtuigen die muziek maken

    09/12/2023

    KLM 787 dag na incident nog steeds aan de grond

    07/12/2023

    Uitdaging voor KLM: ‘Groot probleem’

    07/12/2023

    Nieuwe datum voor komst eerste Airbus A321 van Transavia

    06/12/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Analyse»Hoe het toch mogelijk is om met winterse omstandigheden te vliegen | Analyse
Analyse

Hoe het toch mogelijk is om met winterse omstandigheden te vliegen | Analyse

RedactieDoor Redactie07/02/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Na het lange wachten is het dan gebeurd. De eerste centimeters sneeuw zijn gevallen en de verwachting is dat dit tot maandag zal duren. Bij koude temperaturen/sneeuwval zijn een aantal extra procedures zoals het De-Icen en het gebruik van Anti-Ice. In dit artikel zal er dieper worden gekeken naar deze systemen.

De-Ice

De-Icing is het proces waarbij sneeuw of ijs van een oppervlak wordt verwijderd. Dit wordt gedaan met behulp van chemische stoffen die niet alleen het oppervlak ijsvrij maken, maar ook op het oppervlak blijven en de vorming van ijs gedurende een bepaalde tijd vertragen. Het ijsvrij maken kan gebeuren met mechanische methoden (schrapen, duwen); door toepassing van warme lucht en door het gebruik van chemicaliën die bedoeld zijn om het vriespunt van water te verlagen (diverse zouten of alcoholen).

Bij lage temperaturen in combinatie met regen of sneeuw wordt het ijsvrij maken van vliegtuigen vaak toegepast. Ijs op de vleugel voorlijst verstoren de aerodynamische stromingen over het vliegtuig, ook voegt het extra gewicht toe en kan het bepaalde systemen blokkeren. Bovendien kan losgebroken ijs het vliegtuig beschadigen. De De-Ice vloeistof bestaat meestal uit een verwarmde glycol-water oplossing met een kleurstof en middelen om het metalen oppervlak te beschermen. Er worden verschillende soorten glycolen gebruikt die uiteindelijk zorgen voor verschillende sterktes.
– Oranje: Type 1
– Wit: Type 2
– Geel: Type 3
– Groen: Type 4

Type I vloeistoffen zijn niet verdikt en hebben een minimum van 80 procent glycol en een relatief lage viscositeit, behalve bij zeer koude temperaturen. Deze vloeistoffen bieden enige bescherming tegen ijsvorming, voornamelijk door de warmte die nodig is voor het ijsvrij maken, maar hebben een relatief korte holdover time (HOT). Dit is de tijdsduur dat de anti-ice vloeistof de ijsvorming tegen kan gaan. Type II, III, en IV vloeistoffen bevatten een minimum van 50% glycol daarnaast bevat het verdikkingsmiddelen. De verdikkingsmiddelen zorgen voor een betere hechting aan het vliegtuig. Daardoor hebben vloeistoffen van type II, III en IV een langere HOT-waarde dan vloeistoffen van type I.

Het ijsvrij maken van vliegtuigen op de grond is een secuur proces. Het vliegtuig wordt eerst geïnspecteerd op ijsvorming. Als het vliegtuig inderdaad ijsvrij moet worden gemaakt, wordt een de-icingtruck ingezet. Het vliegtuig wordt op een geschikte plaats neergezet, met voldoende afwateringsmogelijkheden om de vloeistof op te vangen en af te voeren. Soms kan dit bij de gate zijn, meestal wordt het vliegtuig verplaatst naar een speciaal daarvoor bestemde ruimte, meestal dichter bij de baan.

Anti-Ice

Pneumatische systemen
Op de Boeing B-17 Flying Fortress heb je zwarte stroken op de voorranden van de staart, de stabilisatoren en de vleugel dit zijn rubberen de-ice strips. Tijdens de vlucht komt ijsvorming het meest voor op de voorranden van de vleugels, staart en motoren (inclusief de propellers). Bij lagere snelheden wordt vaak gebruik gemaakt van pneumatische anti-ice. De rubberen bekleding wordt gedurende de vlucht opgeblazen, waardoor het ijs barst en afschilfert. Zodra het systeem door de piloot wordt geactiveerd, wordt de cyclus van opblazen en leeglopen automatisch geregeld.

©Alidalbatros

Elektrische systemen
Sommige vliegtuigen maken gebruik van elektrisch verwarmde platen die zijn ingebouwd in een rubberen plaat aan de voorranden van vleugels. Dit anti-ice systeem werd in 1943 ontwikkeld door de “United States Rubber Company”. Wanneer door het systeem ijs wordt gedetecteerd, dan werken ze eerst als ontdooisystemen en vervolgens als anti-icing-systeem om in ijzige omstandigheden te kunnen blijven vliegen. Sommige vliegtuigen gebruiken chemische anti-ice systemen die antivries door kleine gaatjes in de vleugels pompen, waardoor het ijs smelt en er op het oppervlak voor een bepaalde tijd geen ijs kan vormen. Een vierde systeem, ontwikkeld door NASA, detecteert ijs op het oppervlak door een verandering in de resonantiefrequentie. Zodra een module heeft vastgesteld dat er ijs vorming is, wordt een stroompje door een transducer omgezet in een elektrische schok, hierdoor barst de ijslaag en kan het door de luchtstroom worden afgevoerd.

Warmelucht
Veel moderne vliegtuigen met vaste vleugels gebruiken anti-ice systemen op de vleugelvoorrand, motorinlaten en vluchtinformatiebuizen (Pitot buis) die warme lucht gebruiken om ijs te voorkomen. Deze warme lucht wordt uit de motoren geblazen en in een holte onder het oppervlak geleid waar ijsvorming is (Window Heat, Probe heat). De warme lucht verwarmt het oppervlak tot enkele graden boven nul, waardoor ijsvorming wordt voorkomen. Het systeem kan autonoom werken en in- en uitgeschakeld worden.

©Olivier Cleynen, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

anti-ice De-ice Sneeuw Winter
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Mogelijk Zweedse Gripens naar Oekraïne

11/12/2023Redactie

Maeve presenteert nieuw passagiersvliegtuig

11/12/2023Redactie

Cessna na vier pogingen geland op Lelystad

11/12/2023Redactie

Recent

Mogelijk Zweedse Gripens naar Oekraïne

11/12/2023

Maeve presenteert nieuw passagiersvliegtuig

11/12/2023

Cessna na vier pogingen geland op Lelystad

11/12/2023
Populair

Einde verhaal voor gestrande Russische A320?

07/12/2023

Inwoner ziet Airbus-vliegtuig fout maken

10/12/2023

KLM 787 dag na incident nog steeds aan de grond

07/12/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?