• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Transfertaks: ‘Van domheid kun je niet winnen’

    22/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»KLM voert eerste passagiersvlucht uit met deels synthetische brandstof | Achtergrond
Achtergrond

KLM voert eerste passagiersvlucht uit met deels synthetische brandstof | Achtergrond

RedactieDoor Redactie09/02/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM heeft samen met brandstofpartner Shell onlangs een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij er deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine is gevlogen. Maar wat zijn dit voor brandstoffen en hoe zijn deze toe te passen binnen de luchtvaart?

SAF

Sustainable Aviation Fuel (SAF), of duurzame vliegtuigbrandstof, is een schone(re) vervanger voor fossiele vliegtuigbrandstoffen. SAF kan zonder problemen worden vermengd met fossiele vliegtuigbrandstof zonder dat de gemengde brandstof speciale infrastructuur of aanpassingen aan apparatuur vereist. In plaats van te worden geraffineerd uit aardolie, wordt SAF geproduceerd uit duurzame bronnen. Dit kan biologisch van aard zijn, zoals afgewerkte olie van biologische oorsprong of landbouwresiduen.

Daarnaast kan SAF volledig synthetisch worden geproduceerd door gebruik te maken van CO2, water en duurzame energiebronnen. Hierbij wordt door middel van elektrolyse de water opgesplitst in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt vervolgens onder hoge temperatuur vermengd met de CO2 (afgevangen van industrie of uit de atmosfeer). Het resultaat daarvan is een synthetisch gas (syngas). Dit gas bestaat uit koolstof en waterstof dat door middel van een katalysator worden samengevoegd tot een vloeibare vorm van koolwaterstof. Een belangrijk aspect bij deze synthetische vorm van brandstof is dat de energie die bijvoorbeeld benodigd is om de waterstof te produceren van duurzame aard is.

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Primeur

De Boeing 737 wordt volgetankt door een tankwagen van Shell © KLM

Tijdens de conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen (SAF) in Den Haag werd bekend gemaakt dat eind vorige maand de eerste commerciële vlucht van KLM met bijmenging van 500 liter duurzame synthetische kerosine is gemaakt. Het ging om een passagiersvlucht van Schiphol naar Madrid. Shell produceerde de synthetische kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam op deze schaal op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind van Nederlandse bodem. “Ik ben er trots op dat KLM wereldwijd de eerste passagiersvlucht heeft uitgevoerd met bijmenging van synthetische kerosine, geproduceerd uit CO2, water en hernieuwbare energie. Deze eerste vlucht op synthetische kerosine laat zien dat het in de praktijk mogelijk is en we voorwaarts kunnen”, aldus Pieter Elbers, CEO van KLM.

Breed gedragen

Er mag dan vanuit verschillende maatschappelijke organisaties veel commentaar worden geuit op de luchtvaartsector in Nederland, feit blijft dat Nederland (en KLM) in Europa tot een van de landen behoort die zich het meest inzet voor de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen. “Verduurzaming van de luchtvaart is een internationale uitdaging waar we samen voor staan. Vandaag zetten we met deze wereldprimeur een mooie stap in het nieuwe hoofdstuk van onze luchtvaart. Deze veelbelovende innovatie zal de komende decennia van groot belang zijn om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verminderen”, aldus Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Europa heeft als doel gesteld om per 2050 volledig met duurzame brandstoffen te vliegen. Dit is geen eenvoudige opgave en vraagt dan ook de inzet en samenwerking van zowel overheden als commerciële partijen. Een voorbeeld hiervan is de startup Synkero, die tijdens de conferentie bekend maakte dat er samen met Port of Amsterdam, Schiphol, KLM en SkyNRG gewerkt wordt aan de realisatie van een commerciële synthetische duurzame kerosinefabriek in de Amsterdamse haven.

Kostbaar

Het gebruik van SAF is momenteel zo’n twee tot vier keer zo duur als kerosine. Slechts 0.1 procent van de totale hoeveelheid brandstof bestaat uit SAF. Met extra investeringen, ontwikkeling en opschaling kan dit in de toekomst worden opgeschroefd. Hoe snel dit gaat gebeuren zal met de tijd duidelijk worden. ‘Onze’ nationale luchtvaartmaatschappij is in ieder geval ambitieus, want KLM wil per 2030 dat veertien procent van alle vluchten die vertrekken vanaf Schiphol gebruik maken van duurzame brandstoffen.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Duurzame brandstof KLM Primeur SAF Shell
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Nieuw! Nieuw? De Beech 360

23/09/2023Goof Bakker

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023Redactie

KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

23/09/2023Redactie

Recent

Nieuw! Nieuw? De Beech 360

23/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

23/09/2023
Populair

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?