Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»737 MAX»Hoe heeft TUI de Boeing 737 MAX getest? | Achtergrond
737 MAX

Hoe heeft TUI de Boeing 737 MAX getest? | Achtergrond

RedactieDoor Redactie18/02/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
TUI 737 MAX 8 © Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

TUI fly Belgium was deze week de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die weer passagiers vervoerde met de Boeing 737 MAX. Welke veiligheidsmaatregelen heeft de maatschappij zelf genomen?

Goedkeuring

De Boeing 737 MAX werd in maart 2019, na betrokken te zijn geweest bij twee dodelijke ongelukken, aan de grond gezet. Na een jaar en negen maanden aan de grond te hebben gestaan mocht het toestel eind vorig jaar eindelijk weer in onder meer de Verenigde Staten de lucht in. Voor Europese maatschappijen was het wachten op de goedkeuring door de Europese luchtvaartautoriteit EASA, een van de belangrijkste stappen in het proces om weer met de MAX te mogen vliegen.

Op 27 januari gaf de EASA de definitieve goedkeuring voor de terugkeer van de Boeing 737 MAX in het Europese luchtruim. De goedkeuring werd kort daarna ook verleend voor de Belgische autoriteiten. Zodoende kon de Belgische tak van TUI aan de slag. Aan de terugkeer van het vliegtuig zat namelijk wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moesten er software- en toestelaanpassingen gedaan worden, en moest het vliegpersoneel bijvoorbeeld goed getraind worden.

Koen Milis, de directeur-generaal van de Belgische luchtvaartautoriteit DGLV: “Wij hebben alle vertrouwen in het certificatiewerk dat uitgevoerd werd door het Europees Agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA). Het DGLV volgt de vereiste maatregelen nauwkeurig op. Wanneer wij zeker zijn dat de toestellen luchtwaardig zijn, de operationele procedures aangepast zijn en de piloten de nodige training gekregen hebben, worden de nodige certificaten om commercieel te vliegen afgeleverd. Dat is hier dus gebeurd.”

(Test)vliegen

TUI fly België heeft in totaal vier 737 MAX-toestellen in haar bezit. Deze staan allemaal op de luchthaven van Brussel geparkeerd. Gedurende de tijd dat de toestellen aan de grond stonden werden de vliegtuigen regelmatig geïnspecteerd en kregen ze een wekelijkse onderhoudsbeurt. Deze werd volgens een strikt protocol uitgevoerd. Zowel technisch als op het vlak van pilotentraining bereidde TUI zich voor op de operationele terugkeer van de MAX.

Zo zijn er afgelopen weken bijvoorbeeld zogeheten operational readiness flights uitgevoerd. Dit zijn testvluchten voor toestellen die lang aan de grond hebben gestaan. Deze worden zonder passagiers uitgevoerd door speciaal gecertificeerde piloten. Naast de bemanning vloog ook een vliegtuigingenieur mee. Tijdens de vluchten, die per stuk ongeveer een uur duurden, werden onder meer een nadering en een doorstart gemaakt om zowel de handmatige als de automatische landingen te testen.

De lucht in

Gisteren, woensdag, was dan eindelijk de grote dag dat de blauw-wit-rode Boeing 737 MAX-vliegtuigen eindelijk weer met passagiers de lucht in mochten. Iets na half tien ‘s ochtends vertrok de OO-MAX, tevens de eerste MAX in de vloot van TUI België, vanuit Brussel richting Malaga en Alicante.

Gunther Hofman, Managing Director van TUI fly Belgium: “We zijn verheugd dat onze vier toestellen weer kunnen worden ingezet. De veiligheid van onze passagiers en bemanning was al die tijd onze topprioriteit en we hebben het volste vertrouwen in de 737 MAX, het meest geteste vliegtuig ooit in de geschiedenis en over de hele wereld. Natuurlijk zijn we voor onze verdere vluchtplanning afhankelijk van de reisadviezen van de Belgische overheid, maar we hopen snel weer regelmatig te kunnen vliegen met de vier toestellen.”

Nu het toestel weer vrolijk rond mag vliegen vanaf Brussel zal het met de tijd het vertrouwen van de Europese reizigers moeten herwinnen. Het is daarnaast nog even wachten totdat we de 737 MAX van de Nederlandse tak van TUI weer in de lucht zullen zien. De maatschappij verwacht dat de toestellen vanaf maart weer ingezet kunnen worden.

© TUI Nederland

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing 737 MAX EASA luchtvaartautoriteit Test testvlucht tui tui fly tui fly België TUIfly Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025Redactie

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025Redactie

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025Redactie
Recent

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?