• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»737 MAX»Hoe heeft TUI de Boeing 737 MAX getest? | Achtergrond
737 MAX

Hoe heeft TUI de Boeing 737 MAX getest? | Achtergrond

RedactieBy Redactie18/02/20213 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
TUI 737 MAX 8 © Remco de Wit
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

TUI fly Belgium was deze week de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die weer passagiers vervoerde met de Boeing 737 MAX. Welke veiligheidsmaatregelen heeft de maatschappij zelf genomen?

Goedkeuring

De Boeing 737 MAX werd in maart 2019, na betrokken te zijn geweest bij twee dodelijke ongelukken, aan de grond gezet. Na een jaar en negen maanden aan de grond te hebben gestaan mocht het toestel eind vorig jaar eindelijk weer in onder meer de Verenigde Staten de lucht in. Voor Europese maatschappijen was het wachten op de goedkeuring door de Europese luchtvaartautoriteit EASA, een van de belangrijkste stappen in het proces om weer met de MAX te mogen vliegen.

Op 27 januari gaf de EASA de definitieve goedkeuring voor de terugkeer van de Boeing 737 MAX in het Europese luchtruim. De goedkeuring werd kort daarna ook verleend voor de Belgische autoriteiten. Zodoende kon de Belgische tak van TUI aan de slag. Aan de terugkeer van het vliegtuig zat namelijk wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moesten er software- en toestelaanpassingen gedaan worden, en moest het vliegpersoneel bijvoorbeeld goed getraind worden.

Koen Milis, de directeur-generaal van de Belgische luchtvaartautoriteit DGLV: “Wij hebben alle vertrouwen in het certificatiewerk dat uitgevoerd werd door het Europees Agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA). Het DGLV volgt de vereiste maatregelen nauwkeurig op. Wanneer wij zeker zijn dat de toestellen luchtwaardig zijn, de operationele procedures aangepast zijn en de piloten de nodige training gekregen hebben, worden de nodige certificaten om commercieel te vliegen afgeleverd. Dat is hier dus gebeurd.”

(Test)vliegen

TUI fly België heeft in totaal vier 737 MAX-toestellen in haar bezit. Deze staan allemaal op de luchthaven van Brussel geparkeerd. Gedurende de tijd dat de toestellen aan de grond stonden werden de vliegtuigen regelmatig geïnspecteerd en kregen ze een wekelijkse onderhoudsbeurt. Deze werd volgens een strikt protocol uitgevoerd. Zowel technisch als op het vlak van pilotentraining bereidde TUI zich voor op de operationele terugkeer van de MAX.

Zo zijn er afgelopen weken bijvoorbeeld zogeheten operational readiness flights uitgevoerd. Dit zijn testvluchten voor toestellen die lang aan de grond hebben gestaan. Deze worden zonder passagiers uitgevoerd door speciaal gecertificeerde piloten. Naast de bemanning vloog ook een vliegtuigingenieur mee. Tijdens de vluchten, die per stuk ongeveer een uur duurden, werden onder meer een nadering en een doorstart gemaakt om zowel de handmatige als de automatische landingen te testen.

De lucht in

Gisteren, woensdag, was dan eindelijk de grote dag dat de blauw-wit-rode Boeing 737 MAX-vliegtuigen eindelijk weer met passagiers de lucht in mochten. Iets na half tien ‘s ochtends vertrok de OO-MAX, tevens de eerste MAX in de vloot van TUI België, vanuit Brussel richting Malaga en Alicante.

Gunther Hofman, Managing Director van TUI fly Belgium: “We zijn verheugd dat onze vier toestellen weer kunnen worden ingezet. De veiligheid van onze passagiers en bemanning was al die tijd onze topprioriteit en we hebben het volste vertrouwen in de 737 MAX, het meest geteste vliegtuig ooit in de geschiedenis en over de hele wereld. Natuurlijk zijn we voor onze verdere vluchtplanning afhankelijk van de reisadviezen van de Belgische overheid, maar we hopen snel weer regelmatig te kunnen vliegen met de vier toestellen.”

Nu het toestel weer vrolijk rond mag vliegen vanaf Brussel zal het met de tijd het vertrouwen van de Europese reizigers moeten herwinnen. Het is daarnaast nog even wachten totdat we de 737 MAX van de Nederlandse tak van TUI weer in de lucht zullen zien. De maatschappij verwacht dat de toestellen vanaf maart weer ingezet kunnen worden.

© TUI Nederland

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing 737 MAX EASA luchtvaartautoriteit Test testvlucht tui tui fly tui fly België TUIfly Veiligheid
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023Redactie

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023Redactie

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?