Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Hoe Delta de meest winstgevende maatschappij ter wereld werd
Achtergrond

Hoe Delta de meest winstgevende maatschappij ter wereld werd

RedactieDoor Redactie20/02/2021Update:20/02/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een Airbus A330 van Delta. ©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de laatste vier jaar heeft Delta Air Lines meer winst gemaakt dan haar twee grootste concurrenten: American Airlines en United. In 2019 heeft Delta een nettowinst van 4,7 miljard dollar gemaakt. Hoe heeft Delta zoveel meer winst kunnen maken dan andere maatschappijen?

Faillissement

In 2005 heeft Delta Air Lines faillissement aangevraagd. Door stijgende olieprijzen in de Verenigde Staten kon Delta niet meer opereren zoals zij wilde. Delta moest haar plannen anders gaan aanpakken: de focus op concurrentie verminderen en het routenetwerk vergroten. Binnenlandse vluchten werden verminderd en internationale vluchten werden juist uitgebreid. Daarnaast heeft Delta tussen 2005 en 2006 drie complete vloten uitgefaseerd.

Na een mislukte poging om samen te voegen met US Airways besloot Delta in 2008 om haar bedrijf samen te voegen met die van Northwest Airlines. Deze maatschappij had vooral veel routes over de Atlantische Oceaan. Hier kon Delta niet alleen financieel van profiteren vanuit de samenwerking, maar ook haar routenetwerk vergroten.

Delta’s 747-100 © Steve Fitzgerald (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons

Succes in Hub’s

De grootste hub van Delta is Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport. Hoe kan het dat Delta de grootste hub van heel de VS heeft en de andere maatschappijen in de VS niet?

De competitie van legacy airlines over een internationaal vliegveld bepaalt het succes van een airline. Maatschappijen zoals American Airlines en United hebben beide Los Angeles als hub. Hier vindt concurrentie plaats tussen de twee maatschappijen. Delta heeft daarentegen nauwelijks concurrentie op het vliegveld in Atlanta.

Verschillen in de vloot

60 procent van Delta’s binnenlandse vluchten zijn zonder concurrentieloos, terwijl American Airlines, United en andere grote legacy maatschappijen een lager percentage hebben. Hoe kan dit?

©CourtneyAMiller

In de grafieken hierboven ziet u de verdeling van de hoeveelheid passagiers per vlucht van de drie grootste maatschappijen in de VS. American en United hebben grote verschillen in pieken en dalen. Dit komt doordat zij binnenlandse vluchten uitvoeren met vliegtuigen die grote capaciteitsverschillen hebben. American Airlines heeft voor haar binnenlandse vluchten de Embraer 190 met 79 stoelen en de Airbus A319 met 128 stoelen.

©Remco de Wit

Delta nam de McDonnell Douglas MD-88 en MD-90 van Southwest Airlines over, die haar vloot veranderde naar Boeing 737’s. Omdat de MD-88’s en MD-90’s geen grote capaciteitsverschillen hebben, ging Delta deze vliegtuigen gebruiken om de verschillen in pieken en dalen zo klein mogelijk te houden.

Na de oliecrisis in 2008 daalden de brandstofprijzen. Dit gaf Delta de kans om haar oude vloot te vervangen door nieuwere toestellen. De oude MD-88 en MD-90 werden vervangen door de nieuwere en zuinigere Airbus A320neo en de A220. Voor de internationale vluchten werden de grotere vliegtuigen vervangen door de Airbus A330 en A350.

Door juiste en tactische beslissingen te nemen in lastige situaties is Delta uiteindelijk de meest winstgevende maatschappij ter wereld geworden.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Concurrentie Delta delta air lines succes winst
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?