Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Analyse»Waardoor zijn een Boeing 747 en 777 motoronderdelen verloren?
Analyse

Waardoor zijn een Boeing 747 en 777 motoronderdelen verloren?

Door Redactie22 februari 2021, 06:49 • Update 08:06Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Australian Transport Safety Bureau, CC BY-SA 3.0 AU, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Straalmotoren die in de huidige vliegtuigen worden gebruikt, zijn zeer betrouwbaar. De levensduur van deze motoren kan in de duizenden uren lopen. Maar af en toe doen zich motorstoringen voor. De “(un)contained engine failure” zal in dit artikel besproken worden.

Contained

De meeste defecten aan turbinemotoren zijn “contained”, wat betekent dat, als er in de motor de onderdelen breken, deze ofwel in de motorbehuizing blijven of deze verlaten via de uitlaatpijp. Dit is een standaard ontwerpkenmerk van alle turbinemotoren en betekent over het algemeen dat het uitvallen van een enkele motor in een meermotorig vliegtuig geen onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van de vlucht oplevert. Grote brokstukken die worden uitgeworpen kunnen echter wel een gevaar vormen voor mensen op de grond.

Uncontained

De zogenoemde “uncontained engine failure” is een iets heftigere motorstoring. Dit kan veroorzaakt worden door vogels die de bouw van de motor zo aantasten dat de motor in onbalans gaat lopen. Hi erdoor resoneert de motor zich zelf kapot. Dit kan veel ernstiger zijn omdat onderdelen zoals fanblades de motor met hoge snelheid verlaten, hetgeen potentieel gevaar oplevert voor de vliegtuigconstructie, naburige motoren, de integriteit van de vluchtsystemen en mogelijk gevaar voor de inzittenden van het vliegtuig. Dit omdat onderdelen door de hoge snelheid de cabine kunnen penetreren.

Een gevolg kan zijn dat onderdelen brandstof leidingen of -tanks raken. Dit kan leiden tot groot brandstofverlies, en dus een groter risico op brand.
Verlies van hydraulische vloeistof als gevolg van doorgesneden leidingen kan leiden tot vermindering van de besturing van het vliegtuig, verlies van het vermogen om flaps of slats uit te klappen en het vermogen om het landingsgestel op de normale manier uit te klappen. Dit gebeurde bij een DC-10 van United. Het vliegtuig verloor al de hydraulica, dit leidde uiteindelijk tot een crash. Doorgesneden bedrading kunnen zorgen voor foutieve aanwijzingen en waarschuwingen.

https://twitter.com/breakingavnews/status/1363244681413484544?s=20

Een voorbeeld van uncontained engine failures is een incident met een Qantas A380. Hierbij doorboorden onderdelen een deel van de vleugel, waardoor het brandstofsysteem werd beschadigd hierdoor ontstond een brandstof lekkage. Deze lekkages veroorzaakten een brand in de brandstoftank. Een ander voorbeeld is de Southwest 737. Hierbij brak de motorkap, waardoor onderdelen de romp beschadigden waaronder één van de ramen. Eén passagier werd gedeeltelijk uit het vliegtuig geslingerd en overleed later. Acht andere passagiers liepen lichte verwondingen op. Gelukkig gebeuren dit soort ongevallen zelden. En als het gebeurt dan wordt het vaak goed opgelost door het personeel aan boord.

Australian Transport Safety Bureau, CC BY-SA 3.0 AU, via Wikimedia Commons

Hierboven zie je de motor van de Qantas A380.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Motorexplosie motorprobleem Uncontained engine failure United 777-200
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?