fbpx
AchtergrondAirbusAirlinesAnalyseIncidentenNaast het nieuwsVeiligheidVliegtuigenVliegvelden

Hoe een Smartwings A320 van de baan raakte | Analyse

Op 18 juli 2017 raakte een Smartwings A320-200 van de baan. Het toestel, vluchtnummer QS1482, vloog van Brno in Tsjechië naar Bourgas in Bulgarije. Vorige week woensdag bracht de Bulgaarse onderzoeksraad AAIU een final report uit, waarin de oorzaak van het incident staat beschreven. Tijdens het uitrollen zwenkte het vliegtuig naar de zijkant van en raakte van de baan. Alle inzittenden konden zonder verwondingen uit het vliegtuig stappen en zijn naar de terminal gebracht.

Technisch probleem

Volgens de Bulgaarse onderzoeksraad AAIU is een lekkage in het hydraulisch systeem een van de oorzaken geweest van het incident. Tijdens de nadering scheurde een buis waarin de hydraulische vloeistoef doorheen wordt gevoerd. Zo werd de volledige inhoud van de hydraulische vloeistof weggezogen.

©hursts

De Airbus A320 kent drie aparte hydraulische systemen. Om het duidelijk te houden zijn de drie aparte systemen naar kleuren vernoemd: groen, geel en blauw. Elk apart system is verbonden aan verschillende hydraulisch-beweegbare componenten. De lekkage ontstond in het groene hydraulische systeem, die verbonden is aan het sturen van het voorwiel en aan de stuuromkeringsysteem van de linker motor.

Vlak voor de landing kregen de piloten waarschuwingingen van de boordcomputer: de druk in de groene hydraulish systeem werd te laag en het systeem meldde dat er problemen waren met de linkerremmen. De piloten besloten toch te gaan landen.

Fout van de piloten

Tijdens de landing hebben de piloten een hoge werkdruk, ze zijn bezig om alle systemen te configureren voor de landing. Ondanks dat het vliegtuig waarschuwde voor mankementen, besloten de piloten toch de landing in te zetten. De AAIU vermeld dat de piloten tijdens het rollen van de baan onjuiste acties hebben uitgevoerd. Omdat het stuuromkeringsysteem van de linkermotor en de linkerremmen niet werkte, kon de piloot de juiste actie ondernemen om de rechter stuuromkeringssysteem te activeren om zo het vliegtuig in het midden van de baan te kunnen houden.

Volgens de AAIU heeft de combinatie van een technisch probleem en het onjuist handelen van de piloten geleid tot dit incident.

Bestel het boek Love is in the air!
Hoe een vlucht mensen met elkaar verbindt

Kubilay Kaplanoglu

Redacteur / Fotograaf. Hij is student Aeronautical Engineering op de Hogeschool Inholland. Daarnaast is hij bezig met zijn zweefvliegopleiding. Hij heeft een grote passie voor de lucht- en ruimtevaart.

Gerelateerde artikelen

Back to top button